Wednesday 18 June 2014

NOVEL : Mr & Mrs EGO (BAB 16)


BAB 16
Hari ini dengan rasminya aku tak payah drive pergi office sebab Rizal dah habis tugas diluar kawasan.Fuhh boleh la aku rehat sikit.So duduk je dalam kereta ada orang tolong hantarkan.Mana Rizal ni tak turun lagi,tahu la office tu dia punya.


Aku ni banyak kerja nak kena siapkan lagi.Selepas jadi isteri Rizal aku dah tak payah pulang ke rumah lewat malam sebab dah jadi isteri bos katakan.Kesian Faiz sorang-sorang  kat Malaya Holdings.Tetapi untung balik la sebab jawatan aku Faiz yang pegang sekarang.Ngomel Nur Alia.Ishh tak boleh jadi mamat ni.Lama betul bersiap,kalah aku pula.Nur Alia meluru naik ke bilik tidur.Belum sempat Nur Alia memulas tombol pintu,pintu bilik terbuka dari dalam “Oitt!!” Jerit Syafiq Rizal.

Huh?Kenapa dia ni tengok aku pun terkejut?Tapi lawak juga dia eh.Ngomel Nur Alia di dalam hati.

Hey awak ni kenapa hah?Terkejut macam nampak saya ni hantu pula.Cepatlah saya dah lambat nak pergi office.Banyak kerja nak kena settle,”

“Kalau nak pergi awal pergi la... Tak payah tunggu saya,faham?!” Tegas Syafiq Rizal lalu meninggalkan Nur Alia terpinga pinga.

Pehal dia ni tiba-tiba angin dengan aku.Sabar Lia sabar.Nur Alia menuruni tangga mengekori Syafiq Rizal ke kereta.

Di dalam kereta hanya kedengaran bebelan suara Johan,Ray dan Hanif  Dj radio Era di dalam kereta.Selalunya memang suara mereka yang kedengaran dipagi hari.Setiap hari semasa aku dalam perjalanan ke office memang akan mendengar bebelan mereka ini dulu.So tak la tension pagi-pagi dah kena pergi kerja.Aku dan Rizal membisu seribu bahasa.Apa aku buat semalam sampai mamat ni melenting eh?Fikir Nur Alia.

“Semalam awak sampai rumah pukul berapa Rizal?” Tanya Nur Alia memandang muka Syafiq Rizal.Diam tiada jawapan dari suaminya.

“Awak... saya tanya awak ni?”

“Yang awak sibuk hal saya kenapa?Suka hati saya la nak balik rumah pukul berapa.Lain kali tak payah ambil tahu hal saya.” Tegas Syafiq Rizal dengan muka masam mencuka.
Aiii mamat ni memang menguji kesabaran betul.Aku tanya baik-baik nak marah aku pula.Rungut hati Nur Alia.

“Oh okey...” Jawab Nur Alia.
Sudahlah malas aku nak melayan.Lagi melayan buat aku sakit hati.Ngomel Nur Alia dalam hati.

Syafiq Rizal menjeling Nur Alia disebelahnya. “Lain kali jangan buat perkara yang saya tak suka.” Nada Syafiq Rizal berubah tinggi.

Ahh suka hati la aku nak buat apa pun,ada kau kisah?Ngomel hati Nur Alia.

“Okey... ” Jawab Nur Alia dengan selamba.

Dia ni suka sangat bagi aku sakit hati!Tak guna betul pendek!.Getus Syafiq Rizal dalam hati.

“Nanti lepas kita balik dari honeymoon,kita pindah dari rumah abah dan mama.” Kata Syafiq Rizal.

Pindah??Oh no... no... aku tak nak pindah.Aku tak ready lagi nak tinggal satu bumbung dengan Rizal.Tidak!Rengus hati Nur Alia.

“Kenapa pula nak pindah rumah mama dengan abah.Bukan ada orang pun,kita empat je kan?Lagipun kesian mama tak ada orang nak teman,tak ada orang nak ajak bersembang.” Sayu suara Nur Alia.

“Abah ada... tak payah risaukan sangat.Nanti free kita melawat la mama dengan abah.Kita pindah bukan jauh dari rumah diorang.” Tegas Syafiq Rizal.

Aduh parah aku macam ni kalau tinggal satu bumbung dengan dia.Tak boleh bayangkan apa akan terjadi kalau aku dengan Rizal je dalam satu rumah?Hanya dua orang sahaja?Haih... Keluh Nur Alia di dalam hati.

“Maknanya lepas ni saya kena kemas rumah,memasak,lipat kain?”

“Lepas tu siapa lagi nak buat semua tu?Tak kan saya yang nak buat?Cuba jadi seorang isteri yang solehah,taat pada suami,”

Alamak bertambah penat la aku lepas ni.Aku tak kisah pun nak buat semua tu,cuma lepas ni tiada masa aku nak rehat sangat la.Ngomel Nur Alia.

“Hah tapi dengan syarat awak tak boleh tidur sekatil dengan saya okey?” Rayu Nur Alia.

“Ehh kenapa pula tak boleh.Katil dalam  rumah tu saya yang beli.Perabot dalam rumah tu semua duit saya.Suka hati saya la nak tidur sekatil ke tak.” Kata Syafiq Rizal sambil membetulkan rambutnya.

Okay fine... awak nak sangat tidur atas katil tidurlah,saya tidur atas sofa je.” Jeling Nur Alia.

Sumpah menyampah dengan mamat ni.Benci!Rengus Nur Alia dalam hati.Terasa panas duduk dalam kereta tu.Buka la kuat mana aircond tetap panas dengan perangai Syafiq Rizal.

“Selamat pagi Encik Rizal,Puan Alia,”

“Pagi Rose.” Jawab mereka serentak.

“Encik Rizal tadi Mona datang.Katanya nak jumpa dengan Encik Rizal.” Kata Rose.

“Oh Mona... okay thanks Rose.Ada apa-apa lagi?”

“Cik Mona minta Encik Rizal hubungi dia segera.Urgent katanya,”

“Okey terima kasih Rose.” Syafiq Rizal berlalu ke biliknya meninggalkan Nur Alia dan Rose disitu.

Mona?Siapa tu?Tak pernah aku dengar nama tu sebelum ni.Mana aku nak dengar.Rizal pun aku baru kenal, ini kan kawan-kawan dia.Hari tu Marisa sekarang ni Mona pula.Ramainya kenalan dia eh.Yang aku nak sibuk ni pehal?Jealous?Aku tak akan senang-senang  nak jealous kalau perangai Rizal macam tu.Huh!Menyakitkan hati.Rengus hati Nur Alia.

Syafiq Rizal melabuhkan punggungya.Kenapa Mona suruh aku call eh ada hal penting sangat ke.Syafiq Rizal mendail nombor Mona.

Hello Riz!How are you cousin?Lama tak dengar khabar kau.” Mesra Mona menjawab panggilan Syafiq Rizal.

Hey Mona  alhamdulillah aku sihat,kau apa khabar Mona?”

“Aku macam biasa Riz,eh aku lama tak jumpa kau kan.Kau dan Alia macam mana bila nak honeymoon?”

“Haha... aku dengan Alia okey dan honeymoon tu coming soon,”

Wow korang pergi honeymoon mana?Paris?Eropah?Ehh Marisa kirim salam.” Kata Mona.

“Kami tengah bincang nak pergi mana Mona.Oh ya waalaikumussalam.Marisa ada kat situ ke Mona?”

“Yup she here.Okey la Riz saja aku call kau lama kita tak berborak.See yaa bye!

“Oh okey Mona,bye.” Talian ditamatkan.

Tersenyum Syafiq Rizal mendengar suara Mona yang mesra itu.Memang mereka kenal sejak dari kecil.Sepupu kesayangan katakan.Syafiq Rizal sudah menganggap Mona macam adik sendiri.Lagipun Syafiq Rizal tiada adik ini lah nasib anak tunggal tiada abang tiada kakak tiada adik tapi bebas.Bebas buat apa sahaja.Nak bermanja dengan ayah dan umi tiada siapa nak menghalang.Minta sesuatu pun mesti dapat.Tak pernah Syafiq Rizal tidak mendapat apa yang dia mahukan.Cuma satu yang Syafiq Rizal tidak dapat dan sangat tercabar.Nur Alia Binti Mohd Sufian.Susah betul nak dapat hati isterinya itu.Hati keras macam batu rasanya terlebih keras dari batu mungkin.Aku mesti cari jalan nak tambat hati Alia.Selagi aku tak dapat selagi tu tiada siapa pun yang akan dapat kau Lia.Tiada lelaki mana pun akan dapat kecuali aku Muhammad Syafiq Rizal Bin Mohd Kamal.Senyum Syafiq Rizal sambil melihat gambar perkahwinan dia dan Nur Alia.

Hujung minggu kali ini Nur Alia hanya duduk dirumah sahaja.Puan Lisa dan Encik Sufian sudah keluar pergi berjumpa teman lama abah.Syafiq Rizal pula keluar entah kemana.Nur Alia hanya luangkan masa menonton televisyen di rumah.Sesekali dia membelek telefon bimbitnya.Sedang Nur Alia berfikir dia teringatkan rakannya,Suraya.Nur Alia ingin berjumpa Suraya pada masa yang sama dia mahu melawat bayi Suraya.Sebelum Nur Alia berkahwin,dia selalu melawat Suraya.Nur Alia mencapai telefon bimbitnya lalu menelefon Suraya.

“Assalamualaikum Su.” Nur Alia memberi salam.

“Waalaikumussalam Lia.Weh kenapa call aku?”

“Su aku nak datang rumah kau boleh?Nak melawat baby kau la.”

“Okey boleh je,lagipun aku free je ni.Kau nak datang pukul berapa Lia?”

“Dalam pukul 6 petang macam tu aku sampai rumah kau ye,”

“Okey sempat lagi aku nak masak.Kau datang sorang ke dengan husband kau?”

“Ehh tak payah masak  la Su.Aku nak pergi melawat kejap je.A ah aku datang dengan Rizal.Okey Su aku nak buat keje sikit ni.Jumpa kejap lagi ye.Bye.” Talian ditamatkan.
Kalau aku ajak Rizal,dia nak ikut aku ke tak eh.Aku try jela hantar SMS dekat dia.Nur Alia mula menaip mesej lalu menghantar kepada Syafiq Rizal.

                         Awk kejap lagi sy nk pegi rumah suraya.Awk nak ikut tak?
Setelah 5 minit menunggu,Syafiq Rizal tidak membalas SMS Nur Alia.

Mana pula mamat ni.Lambat betul nak balas.Aku  pergi buang air dulu pun sempat.Entah-entah nanti tak balas jugak lepas aku balik dari toilet! Nur Alia berlalu pergi ke bilik air.

Ya Allah mana dia ni!Pengsan ke sampai tak boleh nak reply mesej aku.Kejap lagi kalau aku pergi macam tu je,marah pula sebab tak beritahu dia.Nur Alia mengetuk-ngetuk meja sambil menanti SMS dari Syafiq Rizal.Kalau dia tak balas juga dalam 10 saat,aku pergi sorang jela.Nur Alia mula mengira.10…9…8…7…6…5…4…3... 2…. Tiba-tiba kedengaran bunyi SMS diterima.

Hah balas pun.Nur Alia membaca SMS Syafiq Rizal.

                            Buat apa pegi rumah dia???Pukul berapa nak pegi??lama tak??

Banyak tanya la pula dia ni.Haih.Nur Alia ingin membalas semula SMS  kepada Syafiq Rizal.Tidak sempat Nur Alia ingin menghantar mesej kepada suaminya.Tiba-tiba telefon bimbit Nur Alia berbunyi.Aik terus call? Ngomel Nur Alia.

“Ye hello Rizal.” Jawab Nur Alia.

“Haa Lia,awak nak pergi rumah dia buat apa?”

“Saya nak tengok baby dia la.Awak nak ikut ke tak?”

“Nak!Tunggu saya nanti.Bye.” Syafiq Rizal menamatkan panggilan.Nur Alia terpinga-pinga dengan reaksi suaminya.

Syafiq Rizal menjemput Nur Alia di rumah,lalu mereka menuju ke rumah Suraya.Sebelum mereka pergi ke rumah Suraya,mereka berhenti membeli buah tangan untuk diberikan kepada Suraya.

“Assalamualaikum.” Nur Alia memberi salam.

“Waalaikumussalam Lia.Oh Rizal pun ada sekali.Mari la masuk.Sorry la korang aku tengah mandikan baby tadi.” Ujar Suraya menjemput Syafiq Rizal dan Nur Alia.

Nur Alia memberi kek pisang kepada Suraya yang dibelinya sebentar tadi.Dia duduk bersimpuh di sebelah Suraya.Dia melihat Suraya sedang menyapu bedak lalu memakaikan bayi itu dengan pakaian.

“Alololo... comelnya anak kau Su.” Puji Nur Alia sambil memegang lembut pipi bayi itu.Syafiq Rizal tersenyum melihat bayi Suraya.

“Kau tengok la comel macam siapa kan Zaquan.Macam mama dia la.” Suraya mencium pipi anaknya itu.

“Anak kau yang lain mana Su?”

“Diorang  pergi main dekat taman permainan.Korang tunggu kejap ye.Aku nak buatkan air.Kau dukung la Zaquan tu Lia.Mesti dah tak sabar nak ada anak ni.” Usik Suraya lalu pergi ke dapur.

“Meh dekat aunty meh.Zaquan ada aunty dengan uncle.Mama Zaquan sibuk dekat dapur tengah buat air.Nanti besar Zaquan mesti handsome kan.” Nur Alia mendukung bayi itu sambil bercakap dengannya.Syafiq Rizal tersenyum melihat gelagat isterinya bersama Zaquan.

“Mesti Zaquan handsome macam uncle nanti besar kan?” Sengih Syafiq Rizal sambil memegang lembut tangan bayi itu.

“Eeee... perasannya uncle Rizal ni kan Zaquan?Nanti besar Zaquan mesti lagi handsome dari uncle.” Perli Nur Alia sambil tersenyum manis bermain-main dengan bayi itu.Syafiq Rizal hanya tersenyum mendengar kata-kata isterinya di sisi.

Aunty jealous la tu sebab uncle lagi handsome dari Zaquan.Kan...kan...”

“Ehh… ehh... dia ketawa pula!” Ujar Nur Alia melihat reaksi Zaquan.

“Haa maknanya betul la tu.” Syafiq Rizal memegang lembut pipi bayi itu.

“Nah awak dukung Zaquan pula.Saya nak tengok Suraya dekat dapur kejap.Apa yang dia buat dekat dapur tu.” Nur Alia memberi Zaquan kepada Syafiq Rizal.Suaminya itu mendukung Zaquan sambil bermain-main dengan bayi itu.Nur Alia berlalu ke dapur melihat Suraya.

“Hoi Su apa kau buat lama-lama dekat dapur ni hah.” Tegur Nur Alia kepada rakannya yang sedang leka menggoreng sesuatu.

“Terkejut aku.Ni haa goreng cucur jagung dekat korang.Sorry la Lia,aku tak sempat nak masak benda lain.Yang ni je bahan yang ada dekat dapur.Kau nak datang rumah aku,beritahu last minute.Cuba beritahu awal-awal.” Bebel Suraya sambil menggoreng cucur  jagung di dalam kuali.

“Alaa tak payah la masak banyak-banyak.Aku dengan Rizal je nak makan.Comel kan Zaquan.Geram pula aku tengok.” Nur Alia mencuri pandang Syafiq Rizal dan Zaquan di ruangtamu.Nur Alia tersenyum melihat gelagat suaminya itu.Sesekali Syafiq Rizal mencium Zaquan.Syafiq Rizal tidak kekok melayan kerenah bayi itu.Sangat mesra.Bagai seorang ayah dan anak.

“Kau ni tengah skodeng anak aku ke,skodeng husband kau Lia?” Tegur Suraya di belakang Nur Alia.

“Aku tengok Zaquan la,”

“Eleh ingat aku tak tahu ke.Aku ni dah lama kenal kau la Lia.Sejak kita di UiTM lagi aku tahu dah perangai kau macam mana.Kau bila nak dapat anak Lia?Aku tengok Rizal tu dah boleh jadi ayah.Pandai dia melayan Zaquan.” Ujar Suraya.

“Err... InshaAllah Su.Nanti dapat la.” Senyum Nur Alia.

“Haa bagus.Ehh jom kita makan,semua dah siap ni.” Suraya dan Nur Alia menghidangkan makanan di atas meja.Mereka rancak berbual.Setelah lama di rumah Suraya.Nur Alia dan Syafiq Rizal meminta diri untuk pulang.

Ketika di dalam kereta Nur Alia sedikit gelisah.Syafiq Rizal memandang isterinya sambil mengerut dahi.

“Awak kenapa ni Lia?” Tanya Syafiq Rizal.

“Agak-agak kan,sempat tak sampai rumah?Takut tak sempat nak sembahyang Maghrib la Rizal.Jalan sesak pula sekarang ni,”

“Sempat Lia.Jangan risau ye.Comel kan Zaquan tadi Lia.Apa nama penuh dia?”

“Dia comel sangat awak.Nama dia Muhd Zaquan Harith.” Jawab Nur Alia sambil tersenyum.

“Amboi nama ala-ala mat saleh.” Ujar Syafiq Rizal.

“Ala biasa la Rizal,nama budak sekarang.Nanti anak kita pun mesti nak nama macam mat saleh jugak.” Laju ayat itu keluar dari mulut Nur Alia.Mungkin dia teruja melihat Zaquan sebentar tadi sehingga dia tersasul menyebut tentang anak bersama Syafiq Rizal.

“Hah apa awak cakap tadi Lia?Saya tak dengar la?Boleh ulang balik tak.” Sengih Syafiq Rizal memandang isterinya.Dia sengaja menyuruh Nur Alia mengulangi ayat yang disebut isterinya.

“Err... tak ada apa lah!” Merah muka Nur Alia menahan malu.

“Hehe.Kalau saya kan Lia.Saya nak letak nama anak saya Muhd Adam Syafiq untuk anak lelaki.Kalau anak kita perempuan nak letak nama Nur Aleeya Qistina.Okey tak?” Tanya Syafiq Rizal.

“Wah okey jugak tu.Kalau saya pula.Kalau anak lelaki nak letak nama Muhd Ryan Hakimi.Perempuan pula Nur Natasya Balqis.” Senyum Nur Alia.

“Ehh ada nama Hakimi?”

“A ah kenapa?Okey tak nama tu?” Nur Alia memandang wajah suaminya disebelah.

“Hmm okey.” Tiba-tiba Syafiq Rizal bertukar murung apabila mendengar nama Hakimi.Entah kenapa dia tidak boleh mendengar nama itu.Mungkin dia sakit hati dengan Ashraf Hakimi.

“Awak?” Nur Alia memandang wajah suaminya.Dia pelik kenapa suaminya itu tiba-tiba diam membisu.

“Hmm.Jom kita dah sampai.Nanti terlepas pula solat Maghrib.” Tegas suara Syafiq Rizal.Dia meluru keluar dari kereta tanpa melihat wajah isterinya.Nur Alia yang berada di dalam kereta melopong melihat gelagat suaminya.


Kenapa pula Rizal tu.Memang macam The Hulk betul la perangai dia.Cuma kalau dia marah tak bertukar jadi warna hijau je.Muka je bertukar.Bertukar jadi masam mencuka!Aku nak tegur pun nak kena fikir banyak kali.Nanti tak fasal-fasal kena tengking pula.Sabar jela Alia.Kalau aku pun naik marah confirm meletup.Nanti mula la nak bergaduh.Mula la buat hal masing-masing.Lebih baik aku happy kan diri aku ni.Esok,lusa okey la balik Rizal tu.Nur Alia mengambil tas tangannya lalu keluar dari kereta.

No comments:

Post a Comment