Friday 19 April 2013

NOVEL : Mr & Mrs EGO (BAB 12)


BAB 12
“Lia... bangun dah nak masuk waktu Subuh ni.Mari solat dengan saya.Awak pergi ambil wudhuk dulu,saya tunggu awak.” Syafiq Rizal yang segak berbaju melayu itu mengajak Nur Alia solat Subuh bersama.

“Hmm... okey awak.” Jawab Nur Alia malas.Dia turun dari katil lalu menuju ke bilik air.

Nur Alia membasuh mukanya dengan air dan mengambil wudhuk.Tiba-tiba dia kaget.Ehh semalam kan aku tidur atas sofa dekat ruangtamu macam mana hari ni aku boleh tidur atas katil dalam bilik pula?Tak kan la... What!Rizal ke yang dukung aku masuk bilik?Ya Allah malunya aku dengan Rizal.Dia tak buat apa-apa dekat aku kut?Sabar Lia sabar... jangan fikir bukan-bukan.Keluh Nur Alia.

Pintu bilik air dibuka perlahan.Nur Alia melihat sekeliling bilik,pada waktu yang sama mencari tubuh suaminya.Tetapi apa yang dia jumpa ialah selimut dan bantal di tepi katil.Fuhh selamat!Rizal tidur dibawah rupanya so tiada apa yang berlaku.Ngomel hati Nur Alia riang.

Selesai sahaja solat subuh Nur Alia mencium tangan suaminya lalu Syafiq Rizal mencium dahi isterinya yang sah itu.Nur Alia terkaku seketika apabila tangan dia digenggam oleh Syafiq Rizal. “Lia sekarang Lia sudah sah jadi isteri saya,jadi tanggungjawab saya kepada awak sangatlah berat.Jadi saya cuma minta awak satu je Alia.Tolong terima saya seadanya.” Syafiq Rizal merenung tepat kearah mata Nur Alia.

Ya Allah kenapa dengan dia ni,hari sebelum akad nikah dia cakap biar pura-pura saling sayang menyayangi.Sekarang suruh aku terima dia seadanya pula.Aku bukan tak boleh terima dia cuma aku tak pasti dengan perasaan aku sekarang.Berbelah bagi.Ya Allah ampunilah dosa hambaMu ini.Ngomel hati Nur Alia.

“Lia dengar tak saya cakap apa tadi?” Syafiq Rizal merenung Nur Alia.

“Ye InshaAllah awak, saya cuba.” Jawab Nur Alia.

“Nak cuba apa lagi.Awak kena buat juga kalau awak tak buat saya report mama je.” Syafiq Rizal mencuit hidung Nur Alia.

Ehh mamat ni main cuit-cuit pula.Aku cuit balik baru tahu.Getus hati Nur Alia.

“Jom awak... mama dah panggil sarapan kat bawah.” Kata Nur Alia kepada suaminya.

“Okey Lia,” 

Sementara ingin bersarapan Nur Alia mengemas katilnya.Tiba-tiba dia teringat akan jam Pierre Cardin yang dia belikan untuk Syafiq Rizal.Alamak!Jam mamat tu mana aku letak eh hadiah semalam.Jangan cakap dia dah ambil,tak surprise la.Sayu hati Nur Alia.

“Apa yang awak cari tu pendek?Jom la turun sarapan mama dah lama tunggu kat bawah.” Kata Syafiq Rizal selamba.

“Siapa pendek hah?Ingat awak tu panjang sangat ke?” Balas Nur Alia geram.

“Haha... awak terasa ke saya panggil awak pendek Lia?Best juga kan panggil awak pendek ‘Lia Si Pendek’ Wow!Hahaha!” Syafiq Rizal berdekah dekah ketawa.

Muka Nur Alia sudah merah menahan marah.Dia ni memang  suka cari fasal dengan aku kan!Rengus hati Nur Alia.Nur Alia bingkas bangun menghampiri suaminya dengan bantal di tangan sebelah kanan.Syafiq Rizal melopong melihat gelagat isterinya itu.Nur Alia ingin membaling bantal tersebut kearah Syafiq Rizal.Tetapi Syafiq Rizal sempat menepis tangan Nur Alia.Nur Alia tidak dapat mengawal badannya lalu Nur Alia terjatuh di dalam pelukan suaminya.Erat Syafiq Rizal memeluk tubuh isterinya.Nur Alia terkaku dalam pelukan kemas Syafiq Rizal.Nur Alia seakan lemas kerana terlalu erat dipeluk.Nur Alia meronta-ronta tetapi suaminya tidak endah dengan rontaan Nur Alia.Lagi dia suka diperlakukan begitu.

“Arghhhhhh!!!Tolongg  Liaaaa.” Nur Alia menjerit dengan sekuat hatinya.

Syafiq Rizal terkejut dengan jeritan tersebut lalu melepaskan pelukannya. “Hoi awak ni kenapa?Gila ke pagi-pagi menjerit.Tak malu kalau jiran dengar?” Tegas Syafiq Rizal.

“Awak tu yang senang-senang peluk saya kenapa?” Muka Nur Alia merah menahan malu.Dia malu ingin memandang muka suaminya ketika itu.Huhh!!Geram betul aku dengan mamat ni.Jerit hati Nur Alia.

“Yela... dah awak isteri saya,saya peluk la.Salah ke sayang?” Bisik Syafiq Rizal di telinga Nur Alia.

Pehhh dia panggil aku sayang aku silap dengar ke?Ngomel hati Nur Alia.

“Sudahlah... lagi melayan awak ni lagi menjadi-jadi perangai awak.Jom turun sarapan.” Kata Nur Alia kepada suaminya.

“Sebelum turun mari kejap Lia duduk sebelah saya.” Syafiq Rizal memanggil Nur Alia duduk disebelahnya.

Ehh romantik pula suara dia ni.Mesti ada apa-apa.Ngomel hati Nur Alia.

 “Ye kenapa?Saya lapar ni cepatlah,” 

“Awak cari ini kan?” Syafiq Rizal menunjukkan bungkusan hadiah yang ingin Nur Alia berikan kepada suaminya.

Nur Alia tersenyum “Yela untuk awak.Hari tu kan saya dah pecahkan jam kesayangan awak so saya hadiahkan yang baru untuk awak.Sorry...” Kata Nur Alia sambil tunduk menahan rasa bersalah.

“Hmmm kenapa la awak belikan lagi.Saya tak kisah dengan jam tu.Tapi kan Lia kenapa tak beli jenama  lain je?Hehe... ” Ejek Syafiq Rizal.

Muka Nur Alia masam mencuka.Dia ni tamak betul!Kalau orang bagi tu ambil jela penat aku belikan untuk dia.Jerit hati Nur Alia.

“Kalau awak tak nak, saya bagi orang lain je.Tak pun saya bagi bangla jual carpet.” Nur Alia mengambil jam itu dari tangan suaminya dengan sepantas kilat Syafiq Rizal menarik jam tersebut dari tangan Nur Alia.Mungkin Syafiq Rizal terlalu kuat menarik jam itu dari tangan Nur Alia sehingga tubuh isterinya terduduk diatas pangkuan Syafiq Rizal.Mata mereka bertentangan. Kenapa ada rasa gementar kat dalam hati ni?Aduh mata mamat ni kenapa romantik sangat.Sabar Lia sabar... Rungut hati Nur Alia.

Tiba-tiba pintu bilik mereka dibuka. “Ops!!Mengganggu ke?Sorry mama datang pada waktu yang salah pula.” Tersenyum Puan Lisa melihat gelagat Nur Alia dan Syafiq Rizal yang keadaan kelam kabut.

“Ehh tak... tak mama kami memang dah nak turun sarapan.Jom mama.” Syafiq Rizal mengajak Puan Lisa turun ke bawah untuk bersarapan.Ditinggalnya Nur Alia dengan muka merah kerana  menahan malu disitu. 

Errr awaaa….kkk!Nur Alia mahu menjerit memanggil Syafiq Rizal tetapi macam ada sesuatu yang terlekat di dalam tekaknya.Yang aku nak panggil mamat tu kenapa?Ishh buang tebiat betul.Ya Allah malunya aku dengan mama,tak turun sarapan pun tak apa.Rela berlapar sampai lunch nanti.Malunya!

2 comments: