Wednesday 10 April 2013

NOVEL : Mr & Mrs EGO(BAB 8)


BAB 8
Nur Alia masuk kedalam rumah sambil membawa kek Secret Recipe terus ke dapur untuk simpan di dalam peti sejuk.Encik Sufian dan Puan Lisa tiada dirumah mungkin mereka di butik lagi.Syafiq Rizal masih belum pulang dari pejabat.Nur Alia merasa tekaknya sangat dahaga dan membuat milo ais lalu pergi ke ruangtamu.

“Dah tinggal sorang je kat rumah ni aku bebas nak buat apa yang aku suka.Cerita apa yang best hari ni eh,hah cerita favourite aku ni!” Setelah mendapat siaran yang dicari.Nur Alia tekun melihat The Voice 4 di siaran Astro AXN.

“Assalamualaikum mama,abah... Aik diam je,tak ada orang ke dalam rumah ni.” Syafiq Rizal sudah pulang dari pejabat lalu meluru ke ruangtamu.Dia melihat Nur Alia sedang tekun menonton televisyen.
Laaa... ada orang rupanya.Dia ni fokus sungguh tengok tv tu sampai aku bagi salam pun tak dengar.Apa yang best pun aku tak tahu lah setakat orang menyanyi sumbang macam tu aku pun boleh nyanyi!Syafiq Rizal pergi kearah Nur Alia lalu mengambil milo ais diatas meja didepan Nur Alia,dia meneguk milo ais itu sehingga habis.

“Ahh sedapnya  milo ais ni,hilang dahaga saya.Thanks Lia buat air untuk saya.” Syafiq Rizal tersengih melihat Nur Alia yang tidak perasan dengan kehadirannya.

“Awak!Habis milo ais saya.” Nur Alia mengambil gelas dari tangan Syafiq Rizal.Dia melihat gelas itu sudah kosong.

“Bukan selalu awak nak buat air untuk saya Lia.Kenapa awak tak suruh Fahmi hantar balik office?” Tanya Syafiq Rizal sambil membuka tali leher.

“Kempunan saya nak minum.Hmmm tadi Fahmi memang nak hantar saya balik office.Tapi hari dah lewat so hantar balik rumah jela.Dalam peti sejuk ada kek BlackForest Cheese Fahmi beli untuk kita.” Kata Nur Alia yang masih lagi tekun menonton siaran The Voice 4.Dia malas melayan kerenah suaminya.

“Oh yeke... memang makan free betul kita hari ni kan Lia.Awak tolong ambilkan satu slice kek untuk saya.Lapar sangat ni.Pleaseee...” Syafiq Rizal seakan merayu kepada Nur Alia.Dia ingin menganggu Nur Alia yang sedang tekun menonton televisyen.

Nur Alia tidak dengar akan permintaan suaminya itu.Matanya masih tertumpu di televisyen.

Ya Allah budak ni tekunnya dia menonton televisyen tu sampai suami sendiri cakap pun tak dengar.Aku nak ganggu dia juga sampai dia pergi ambil kek untuk aku.Syafiq Rizal merapatkan mukanya ke rambut Nur Alia yang panjang mengurai itu.Syafiq Rizal membelai rambut isterinya.Lembut dan harum.

“Arghhh!Apa awak buat ni Rizal?” Nur Alia menjerit dan terus bangun dari sofa.Dia terkejut dengan reaksi Syafiq Rizal.

“Haha baru awak tahu nak terkejut kan,sudah pergi ambil kek untuk saya.Saya lapar ni.” Syafiq Rizal memberi arahan kepada Nur Alia.

“Huh?Nak mengarah saya pula.Awak pergi la ambil sendiri,okey pula mood awak sekarang.Tadi masa main boling muka masam mencuka!” Nur Alia bergegas ke dapur dan meninggalkan Syafiq Rizal yang terpinga pinga mendengar kata-kata Nur Alia.

Geramnya aku saja buat aku terkejut dengan reaksi dia yang dia ingat manja sangatlah tu!Haih nasib baik sempat elak,kalau tak ni pipi licin dan gebu ni jadi mangsa si Rizal tu.Aduh!Yang aku pun terlalu fokus sangat tengok televisyen kenapa.Ngomel Nur Alia sambil memotong kek BlackForest Cheese.

“Nah kek awak.Makan sampai kenyang tak habis,siap awak saya sumbat kek tu dalam mulut awak.” Nur Alia memberi dua slice kek kepada Syafiq Rizal.

“Mak aii banyaknya Lia.Kalau saya tak habis awak kena habiskan okey.” Syafiq Rizal menyuap kek kedalam mulutnya.

“Awak tadi ada sorang perempuan seksi  tegur Fahmi.Untung siapa dapat perempuan tu,tapi dia cakap  dia mencari awak Rizal.” Nur Alia memberitahu Syafiq Rizal mengenai Marisa.

“Huh?Perempuan seksi?Siapa Lia?” Syafiq Rizal masih lagi menyuap kek kedalam mulutnya.

“Kalau tak silap saya nama dia Marisa... a ahh yup Marisa.Kawan awak kan?” Tanya Nur Alia sambil memandang Syafiq Rizal yang sedang enak menjamah kek disebelahnya.

“Uhukk!Marisa?Oh Marisa ye dia kawan saya masa kampus dulu.” Syafiq Rizal seakan ingin tercekik apabila mendengar nama Marisa.

“Oh kawan satu kampus,ingat awek awak sebab dia memang tengah mencari awak sekarang Rizal.Lebih baik awak hubungi dia mungkin dia ada hal nak jumpa awak,” 

“Alaa lain kali jela tak penting kut.Marisa  bekas tunang saya Lia.Kami memang dah rancang nak berkahwin.Tapi bila  saya dapat tahu yang Marisa ni jenis perempuan yang kuat bersosial saya ubah fikiran.Saya rasa dia tak sesuai untuk saya,so saya ingin putuskan pertunangan kami.Marisa ugut saya.Kalau saya putuskan juga pertunangan kami,dia akan bunuh diri.Tapi saya tak percaya cakap dia.Jadi saya rasa cara yang terbaik untuk saya dan Marisa adalah saya perlu mencari perempuan lain dan bernikah dengan segera.Awak la perempuan tu Alia.Lepas Marisa dapat tahu saya bernikah dengan awak dia menghilangkan diri.Marisa berlakon seolah-olah dia membunuh diri disebabkan saya.Masa tu saya memang serba salah sangat tapi saya dapat tahu dari Fahmi yang sebenarnya Marisa masih hidup dan ada di Brunei.Sekarang dia sudah pulang ke Malaysia,mungkin ingin membina kehidupan baru disini.” Syafiq Rizal menjelaskan tentang Marisa kepada Nur Alia.Sebenarnya Syafiq Rizal risau dengan Marisa yang sudah pulang ke Malaysia.Dia risau jika Marisa ingin mengganggunya semula.

“Macam drama pula kisah awak dan Marisa.So sekarang Marisa dah pulang ke Malaysia dia sedang mencari awak kan.Mana tahu dia dah berubah sekarang?Dan nak berkahwin dengan awak Rizal?” Tanya Nur Alia sambil memandang muka Syafiq Rizal.Sekarang baru Nur Alia tahu kenapa Syafiq Rizal terlalu terburu-buru ingin mengahwininya.

“Iye ke macam drama?Agak-agak kalau kisah saya ni buat drama saya boleh menang pelakon lelaki popular tak Lia?Marisa berubah?Awak ingat senang ke dia nak berubah,tapi mungkin jugak dia sudah berubah.Memang dulu saya cintakan Marisa semasa kami di kampus dan sebelum saya tahu perangai dia.Tetapi lepas saya tahu Marisa tu jenis suka bersosial,cinta saya pada dia makin kurang.Kalau betul dia berubah Alhamdulillah.Jika dia jodoh saya,saya terima dan akan lepaskan awak.Jika dia bukan jodoh saya,saya tak boleh nak terima Marisa lagi.” Panjang lebar Syafiq Rizal menceritakan kisah dia dan Marisa.Syafiq Rizal sendiri tidak tahu adakah betul Marisa sudah berubah atau ingin merebut hati Syafiq Rizal kembali.

“Kalau betul macam mana?Awak pasti akan lepaskan saya Rizal?Itu sudah bagus!Lepas ni saya bebas dari dibuli oleh awak dan saya akan cari suami idaman saya.” Nur Alia sangat gembira apabila mendengar Syafiq Rizal menceritakan kisah cinta antara Syafiq Rizal dan Marisa.Dia pasti Syafiq Rizal akan melepaskannya tidak lama lagi.

Happy nampak?Sebelum saya lepaskan awak,saya akan buli awak cukup-cukup pendek!Nah awak makan kek ni sampai habis saya dah kenyang.” Syafiq Rizal memberi pinggan yang berisi  setengah slice kek lagi kepada Nur Alia.

“Awak makan la... tinggal sikit je lagi tu tak baik membazir tahu.Saya tak nak.” Nur Alia menolak pinggan yang diberi oleh Syafiq Rizal.

“Baik awak makan,ke nak saya suapkan?Meh sini saya nak suap cepat nganga mulut awak.” Syafiq Rizal menyuruh Nur Alia membuka mulut.Dia ingin menyuap kek kepada isterinya.

“Tak faham bahasa ke Encik Syafiq Rizal?Saya cakap saya tak nak makan kek tuuu... ” Nur Alia menolak pinggan itu,dengan badan Syafiq Rizal sekali dia menolak.

“Degilnya awak ni pendek!Nak makan kek pun susah,siap saya nak suap pun awak tak nak lagi?” Syafiq Rizal mengambil secebis kek lalu menempek di hidung Nur Alia.

Hey!Kalau nak suap pun suap kat mulut la,bukan hidung.” Muncung Nur Alia.Nur Alia memegang hidungnya yang penuh dengan kek.

“Assalamualaikum Lia,Rizal kami dah balik ni.” Encik Sufian  memberi salam diluar.

“Waalaikumussalam abah... kami ada ni tengah menonton televisyen,mari la sini abah,mama.” Syafiq Rizal menjawab salam ayah mentuanya.

“Ya Allah Lia kamu ni nak makan kek pun jangan la sampai ke hidung.Kamu berdua tak mandi lagi sejak balik dari pejabat?” Tanya Puan Lisa kepada Nur Alia dan menantunya itu.

“Hehe belum lagi mama kami tengah berehat kejap tadi.Rizal naik atas mandi dulu ye mama,abah.” Syafiq Rizal meminta diri.Dia menarik tangan Nur Alia sekali.Nur Alia hanya mengikut sahaja kehendak Syafiq Rizal.Jika dia menolak ,abah dan mama fikir apa pulak nanti.Dia tidak mahu dianggap isteri derhaka oleh mama.Jika mama dapat tahu hubungan dia dan Syafiq Rizal yang sebenarnya tidak seperti suami isteri,memang masak Nur Alia kena nasihat dengan Puan Lisa dan Encik Sufian.

“Apa nak jadi budak dua orang tu abang.Tengok ni bersepah kek,diorang ni makan ke main-main dengan kek.” Bebel Puan Lisa dengan perangai Nur Alia dan Syafiq Rizal sambil menggelengkan kepalanya.

“Haih budak bertuah,sama je dua orang tu.Nama pun baru berkahwin Lisa.Kita dulu pun macam diorang juga.” Senyum Encik Sufian melihat Puan Lisa yang sudah mengerut dahi melihat gelagat Nur Alia dan Syafiq Rizal.

No comments:

Post a Comment