Friday 19 April 2013

NOVEL : Mr & Mrs EGO (BAB 13)


BAB 13
Pulang sahaja dari pejabat Nur Alia terus merehatkan diri di taman bunga mini mamanya.Jam menunjukkan 6.30 petang.Lambat pula Rizal ni balik,dalam minggu ni aku terpaksa drive sendiri kerana Rizal ada tugas diluar kawasan waktu balik pun tidak menentu.Kenapa tiba-tiba teringat dia ni?Aku rindu Rizal?Oh no... no… ngomel hati Nur Alia.

Sambil menghayati senja yang kian menghilang Nur Alia mula berasa sebak.Kenapa kau tinggalkan aku Kimi aku rindu kau.Rindu berjalan di tepi pantai sambil menikmati senja bersama.Rindu lepak dan makan bersama tetapi semua itu hanya tinggal kenangan.Hanya kenangan yang manis walaupun perpisahan antara kita sangat pahit dan pedih.Hmmm... aku kena kuat.Biarlah Kimi bahagia dengan pasangan hidupnya.Sekarang aku sudah menjadi isteri orang.Isteri kepada Syafiq Rizal.

Tiba-tiba Nur Alia dapat merasakan ada sesuatu yang bergerak di atas bahunya.Dia tidak mahu menoleh tetapi.“Arghhhh!Lipas… mama!” Jerit Nur Alia.

“Hei... hei... shhh diam la pendek.Saya ni Rizal.” Hampir sahaja hidung Syafiq Rizal yang mancung itu diketuk dengan kasut tumit tinggi Nur Alia.

“Dah tak tahu nak beza ke lipas dengan daun kering?Haha...” Tawa Syafiq Rizal memecah kesunyian.

“Awak ni suka sangat ganggu saya kan habis semua benda yang saya menggelamun tadi hilang.Potong stim betul!” Muncung Nur Alia.

“Sini Alia.” Syafiq Rizal menarik mulut Nur Alia.

“Hei sakitlah!” Nur Alia menjerit kecil.

“Hah padan muka.Tahu menggelamun dan buat muncung itik tu je kan awak ni,” 

“Suka hati saya la.Awak jealous ke sebab awak tak boleh buat macam saya?” Jeling Nur Alia.

“Serius awak nak saya buat?For you dear I will... nah lagi comel dari awak kan Lia.” Syafiq Rizal membuat muka sambil memuncungkan mulut dan menjulingkan mata.

“Haha!!Macam itik sawan je.” Berdekah dekah ketawa Nur Alia melihat Syafiq Rizal.

“Oh ketawa ye... sudah la tu jom masuk.Dah nak masuk waktu maghrib nanti kita solat bersama.” Selamba Syafiq Rizal merangkul pinggang Nur Alia sambil menuju ke pintu.

Mamat ni kenapa romantik sangat dengan aku.Jangan la seksa jiwa aku Rizal risau kalau aku jatuh cinta lagi.Keluh hati Nur Alia.

Aku menuju ke meja belajar yang telah sekian lama tidak digunakan selepas meninggalkan kampus.Lama betul aku tidak berchatting.Rindu pula dengan kawan-kawan.Sambil Nur Alia tekun membuka profil Facebook kawan-kawannya, di skrin tertera profil Ashraf Hakimi.Lama Nur Alia merenung skrin laptopnya.Dalam keadaan yang tidak sedar,Syafiq Rizal memerhati isterinya dari belakang.Kau masih tidak boleh lupakan dia Lia.Rengus Syafiq Rizal,lalu pintu bilik dihempas kuat.

Oh mak kau!Ya Allah terkejut aku tiada angin tiada ribut macam mana pintu tu boleh tutup dengan sendiri.Dah la kuat pula.Seram pula dibuatnya.Ngomel Nur Alia.Rizal mana ye.Aku tak nampak pula mamat tu.Dia tidur di bilik sebelah ke.Mustahil la... nak kena bebel dengan mama.Dah nak dekat sebulan menjadi isteri Rizal mana pernah aku tidur sekatil dengan dia.Aku tak boleh lagi nak terima Rizal macam mana aku terima Kimi.Jahatnya aku ni, keras betul hati aku kan.Keluh Nur Alia.

Tiba-tiba pintu bilik dibuka oleh Syafiq Rizal.Dia menghampar tilam disisi katil lalu melabuhkan badannya dengan muka yang masam mencuka.

“Awak tidur awal malam ni?Esok ada tugas diluar kawasan ke?” Soalan Nur Alia tidak dijawab Syafiq Rizal.Kenapa diam je dia ni tak kan dah tidur kut?Nur Alia pergi kearah suaminya.Ehh cepatnya mamat ni tidur.Penat sangat agaknya.Tidurlah mamat poyo... good night !Ucap Nur Alia di dalam hati.

Bosan pula kalau tiada benda nak buat.Mata Nur Alia meliar mencari sesuatu di dalam biliknya.Itu kan kemeja Rizal baik aku gosokkan kemeja dia.Lagipun selalu Rizal yang gosok sendiri.Nur Alia tekun menggosok kemeja suaminya.Okey siap!Aduh kenapa mata aku ni tak reti nak mengantuk pula malam ni.Now what... hmmm... ahaaa meja kerja Rizal bersepahnya.Mamat ni boleh eh buat kerja dengan meja bersepah.Baik aku tolong kemaskan sementara mata ni tak mahu tidur lagi.

Sambil Nur Alia mengemas dan menyusun barang-barang di atas meja kerja Syafiq Rizal.Nur Alia ternampak sebuah kotak kecil di celah timbunan buku.

Comelnya kotak ni.Kenapa la tak simpan dalam laci je.Nur Alia menggoncang kotak tersebut.Aikk?Ada something dalam ni.Ada apa eh?Hati Nur Alia diburu tanda tanya lalu dia membuka penutup kotak tersebut.Ehh... ini kan gelang tangan yang Rizal nak bagi untuk someone yang dia cakap hari tu?Kenapa still ada pada Rizal?Aduh!kenapa la aku ni lambat pick up sangat,kan sekarang Marisa dah ada di Malaysia mesti la Rizal nak bagi gelang ni pada Marisa.Dulu kan Marisa ada di Brunei macam mana Rizal nak bagi.Ngomel Nur Alia lalu menyimpan kotak tersebut didalam laci.

Nur Alia berjalan menuju ke katil untuk melelapkan matanya yang sudah layu itu.Nur Alia duduk di tepi katil sambil melihat Syafiq Rizal yang sudah nyenyak dibuai mimpi di tepi katil.Comelnya dia tidur.Senyum Nur Alia  mencuri pandang wajah suaminya itu.Sedang Nur Alia melihat wajah Syafiq Rizal tiba-tiba Syafiq Rizal mengeliat dan mengubah posisi tidurnya.

Gulp!Dia tahu ke aku tengah usya dia tidur?Ishh tak mungkin la.Baik aku tidur sekarang.Esok nak kena bangun awal pergi kerja.Haih kerja... kerja... kerja... hmm... Akhirnya Nur Alia dapat melelapkan matanya.

Syafiq Rizal dan Nur Alia sedang sibuk bersiap untuk pergi ke pejabat.Masing-masing segak berpakaian untuk pergi kerja.Nur Alia masih lagi bersiap.Dia membelek-belek alat solek di atas meja.Syafiq Rizal mengerut dahi melihat gelagat isterinya itu.Sesekali Syafiq Rizal ingin tergelak melihat gelagat Nur Alia,tetapi dia menahan.Dia tidak mahu bercakap dengan isterinya kerana kejadian semalam.Sakit hati Syafiq Rizal apabila Nur Alia masih lagi merindui Ashraf Hakimi.Jika seseorang itu melihat gambar  sambil berkhayal,pasti mereka merindui orang itu.

“Jom.Saya dah siap.” Ajak Nur Alia.

“Hmm.” Sepatah Syafiq Rizal menjawab.Dia masih terkial-kial memakai tali leher.

“Awak tahu ke tak pakai tie tu?Serabut dah saya tengok.Sebelum ni awak memang tak tahu nak pakai eh?” Tanya Nur Alia sambil melihat suaminya itu.

“Okey je.Ishh kenapa susah sangat nak pakai hari ni!” Rengus Syafiq Rizal.Tangannya kasar memakai tali leher tersebut.

“Nak saya tolong tak?” 

“Tak payah.” Tegas Syafiq Rizal.

“Okey.” Sepatah Nur Alia menjawab.Sementara menunggu Syafiq Rizal,Nur Alia mengemas katil dan barang yang bersepah di dalam bilik itu.

Setelah 5 minit Nur Alia menunggu suaminya,dia sudah panas punggung.Mereka sudah lewat untuk pergi ke pejabat.Nur Alia perlu berjumpa client.

“Rizal,boleh ke tak?” Nur Alia sudah tidak dapat menahan sabar lagi.Dia meluru ke arah suaminya. “Sini.” Ujar Nur Alia.

“Apa?” Tanya Syafiq Rizal seperti orang bodoh.

“Diam lah.” Nur Alia mengambil tali leher dari tangan Syafiq Rizal lalu menolong suaminya pakaikan tali leher tersebut.Mata Syafiq Rizal meliar memandang wajah isterinya.Sempat lagi dia mencuri pandang Nur Alia.

“Jaga mata tu.” Ujar Nur Alia.Dia tahu suaminya sedang mencuri pandang.Syafiq Rizal terkebil-kebil apabila di tegur Nur Alia.

“Okey siap!” Nur Alia mengambil beg tangannya lalu turun ke ruangtamu.Syafiq Rizal seperti bermimpi.

Betul ke budak pendek tu pakaikan tie untuk aku?Hmm kemas jugak.Syafiq Rizal memandang cermin sambil membelek tali leher yang dipakainya lalu keluar dari bilik itu.

No comments:

Post a Comment