Friday 19 April 2013

NOVEL : Mr & Mrs EGO (BAB 14)


BAB 14
Nur Alia sedang tekun membuat kerja di dalam bilik kerjanya.Syafiq Rizal dari jauh mencuri pandang Nur Alia yang sedang sibuk itu.Lama dia memandang isterinya.Bilik mereka hanya bersebelahan sahaja.

Pintu bilik Syafiq Rizal diketuk oleh Dato Kamal ayah Syafiq Rizal lalu dia masuk “Rizal nanti kita lunch bersama,ayah ada hal nak bincang dengan kamu.Rizal... ?” Dato Kamal memanggil Syafiq Rizal yang sedang memandang Nur Alia sehingga tidak perasan akan kehadiran Dato Kamal disitu.

Nur Alia berasa ada sesuatu yang tidak kena.Seperti dia di intai.Nur Alia mengangkat kepalanya dan ternampak Syafiq Rizal sedang memandangnya tanpa jemu dari jauh.

Pehal mamat ni usya aku semacam je.Demam ke apa.Dia tak nampak ke ayah ada depan dia tu.Rungut hati Nur Alia.Nur Alia melambai lambai kearah Syafiq Rizal dan memberi  isyarat kepada Syafiq Rizal bahawa Dato Kamal sedang memanggilnya.

Syafiq Rizal tersedar dengan lambaian Nur Alia itu terus dia memalingkan muka kearah lain. “Ehh sorry ayah nanti kita bincang hal yang ayah nak bincang tu kejap lagi.” Sengih Syafiq Rizal kepada Dato Kamal.Aduh malu aku dengan ayah dan Alia diorang perasan aku curi pandang!

“Kamu ni Rizal tak puas lagi ke pandang isteri kamu dekat rumah?” Dato Kamal menggeleng kepala melihat gelagat Syafiq Rizal.

“Err tak!Ehh mana ada saya pandang Alia.Saya tengah berfikir tadi.Nampak je saya macam pandang Alia tapi dalam otak saya ni fikir lain.” Tipu Syafiq Rizal.Dia tidak mengaku bahawa dia sebenarnya curi pandang pada isterinya.

“Kamu nak tipu pun jangan tipu ayah Riz.Ayah ni dah lama berkahwin dengan umi kamu.Ayah tahu macam mana penangan jatuh cinta.Mana puas kalau tengok dekat rumah je kan?Sudah nanti jumpa ayah dekat kafe” Perli  Dato Kamal lalu keluar dari bilik Syafiq Rizal.

Aduh!Sekali kena perli dengan ayah.Makan dalam juga ayat ayah tu.Ngomel hati  Syafiq Rizal sambil menepuk dahinya.

Syafiq Rizal meneruskan kerja sambil tersenyum apabila teringatkan ayat Dato Kamal padanya tadi.Dalam dia sedang leka dengan kerja,Nur Alia memerhatikan gelagat Syafiq Rizal dari jauh. Hah sudah senyum sorang-sorang pula mamat tu!Apa la masalah dia eh?Haish!Takut pula aku dengan Syafiq Rizal ni.Muka je handsome tapi giler!Rengus hati Nur Alia.

“Ayah nak bincang fasal apa tadi ayah?Projek di Port Dickson tu ke?” Tanya Syafiq Rizal sambil menjamah Nasi Tomato.

“Bukan fasal tu Rizal ini fasal kamu dan Alia.Ayah rasa ada something yang tak kena Riz.” Kata Dato Kamal kepada anak tunggalnya itu.

Uik tak kan ayah tahu kut fasal rahsia aku dan Alia?Parah aku macam ni kalau ayah tahu!Ngomel hati Syafiq Rizal yang tidak keruan.

“Fasal kami ayah?Err kami okey je ayah tak ada yang tak kena pun.” Tiba-tiba Syafiq Rizal gelabah dengan soalan Dato Kamal.

“Kamu pasti ke tak ada yang tak kena Rizal?Kamu dan Alia lepas bernikah ayah tak nampak pula kamu pergi honeymoon?Rancang nak pergi pun ayah tak dengar?” 

“Laaa fasal honeymoon ke ayah.Ingat fasal apa tadi.Memang kami ada rancang nak pergi honeymoon ayah tapi disebabkan kerja banyak dekat office,so kami tangguhkan dulu.” Kata Syafiq Rizal pada ayahnya.

Fuhh selamat ingat nak tanya apa la tadi.Tapi pandai juga eh aku putar cerita fasal honeymoon ni jangan sampai kantoi sudah.Ngomel hati Syafiq Rizal.

“Semua tu kan kamu boleh bagi staf tolong settle Rizal.Kamu pergi honeymoon bukan sampai setahun.Nanti kamu pergi honeymoon, tinggalkan kerja kamu tu dulu.Kamu pergi honeymoon cepat ayah dapat cucu pun cepat.Kamu ingat ayah ni muda lagi ke Rizal.Ayah nak juga merasa ada cucu macam  kawan-kawan ayah yang lain.” Senyum Dato Kamal kepada Syafiq Rizal apabila menceritakan mengenai cucu.Memang dia teringin sangat melihat cucunya.

“Cucu?Errr  kami belum lagi nak ada anak ayah,tapi InshaAllah kami cuba ye.” Sengih Syafiq Rizal memandang Dato Kamal dihadapannya.

Aduh lepas masalah  honeymoon satu lagi masalah timbul fasal cucu la pula!Ini kalau aku beritahu Alia memang bising la minah pendek tu.Mana la dia nak semua tu lagi.Lain la kalau aku ni memang pilihan hati dia.Rengus hati Syafiq Rizal.

“Iye cucu... kamu ni tak nak jadi seorang ayah ke Rizal?Orang pakat berlumba nak jadi seorang ayah ,kamu pula tak nak.Sudah ayah ada kerja lagi nak buat, nanti kamu bincang hal ni dengan Alia.Ayah nak kamu berdua pergi honeymoon as soon as possible.” Dato Kamal berlalu meninggalkan Syafiq Rizal yang terpinga dengan kata-kata Dato Kamal itu.

As soon as possible!Arghh apa aku nak buat ni.Idea please datang idea.Ngomel Syafiq Rizal sambil ligat memikirkan masalah itu.

Nur Alia sedang menyikat rambutnya di meja solek.Dia memerhatikan Syafiq Rizal yang sedang gelisah didepan laptop.

“Apa yang awak tengah cari Rizal dalam laptop tu sampai tak boleh duduk diam?File kerja awak hilang ke apa?” Tanya Nur Alia kepada suaminya yang sedang gelisah itu.

“Bukan Lia... saya tengah cari tempat untuk kita pergi honeymoon.Saya pun tak tahu tempat apa yang sesuai ni.” Syafiq Rizal menggaru kepalanya yang tidak gatal.

What??Honeymoon kita?Awak ni buang tebiat ke apa.Saya tak nak pergi  kalau awak nak pergi awak  pergi je sorang.” Selamba Nur Alia berkata.

“Jangan nak buat lawak Lia.Ayah yang suruh kita pergi honeymoon tahu.ASAP pula tu!Dia perasan kita tak pergi honeymoon lagi lepas kita bernikah,”

“Huh ASAP?Apa kena mengena honeymoon dengan ASAP pula Rizal?”  Tanya Nur Alia bingung.

“Ya Allah lambat la awak ni Lia.ASAP tu short form for, As Soon As Possible la.Awak please bagi idea kita nak honeymoon dekat mana.Saya dah habis idea mencari dalam internet ni.” Syafiq Rizal sudah letih mencari tempat bulan madu mereka.

“Oh short form ke... kalau boleh saya memang tak nak pergi awak.Tapi dah ayah perasan mesti abah,mama dan umi pun nanti perasan juga.Saya rasa la kita buat-buat pergi honeymoon tapi kita pergi tempat lain.So maknanya awak pergi tempat lain saya pergi tempat lain.Okey tak?” Nur  Alia memberi idea pada Syafiq Rizal.

“Hmm betul juga kan. Oh yes kebetulan saya ada kerja dekat Langkawi.Boleh awak ikut saya pergi Langkawi.Tak pun awak tinggal dengan nenek saya dekat sana,sebab kampung saya Kedah.Lepas habis seminggu kerja saya di Langkawi kita balik la KL,”

Better saya tinggal dengan nenek awak je dari ikut awak.Boleh saya round  kampung awak nanti.Lama saya tak tengok kawasan kampung.” Senyum Nur Alia.

“Ok beres honeymoon kita dan satu lagi fasal anak Lia.Ayah dah bertanya fasal cucu dia, awak tahu tak.” Syafiq Rizal membuat muka.

“Fasal anak pula... macam-macam la.Itu kita bincang lain kali je eh saya tak nak fikir lagi fasal tu.Yang awak buat muka dekat saya kenapa?Apa awak ingat saya nak kongsi tilam yang empuk ni dengan awak?No... no... ini katil saya yang punya.” Nur Alia menepuk-nepuk katil disebelahnya.

“Haha rugi... rugi kalau awak tak nak Alia.” Berdekah dekah Syafiq Rizal gelakkan Nur Alia.

“Huh!Tak lawak pun la yang awak gelak tu kenapa?Sudah la baik saya turun tengok tv or sembang dengan mama lagi bagus.” Nur Alia bergegas keluar dari biliknya meninggalkan Syafiq Rizal yang masih tersengih melihat Nur Alia.

5 comments:

  1. Wuu macam mana nk baca sambungan dia T.T baru jumpa blog ni

    ReplyDelete
  2. bab 15 x de ke?? x sabar nk baca :(

    ReplyDelete
  3. korang sorry sgt sebab sy tk boleh pblishkan kesemua bab lagi..harap korang dapat menunggu ye ..btw thanks sbb sudi membaca novel ni :)

    ReplyDelete
  4. ermm bab 15 n seterusnya x kan di pblishkan ke?

    ReplyDelete