Saturday 16 March 2013

CERPEN : JEJAKA MCDONALD'S!



JEJAKA MCDONALD'S!

“Pika,Pika weh bangun la,kau tak ada kelas ke hari ni,bangun makcikkkkk Nurul Syafiqa!!!”Julia menjerit di telinga Syafiqa yang sedang tidur nyenyak tetapi Syafiqa tidak juga terjaga dari tidur,dia enak dibuai minpi.

“Ya Allah cik kak neh apa la kau tengah mimpi sekarang Pika,tak boleh jadi ni kejap ye Pika kau tengok la apa aku nak buat,”Julia pergi mengambil air,bukan air kosong tapi air milo!Lalu dia menuang ke mulut Syafiqa.

“Haaa free je kau breakfast Pika special untuk kau siap aku tolong suapkan lagi,tak bangun jugak memang aku tolak kau jatuh katil terus!Woi bangun!!”kata Julia sambil menuang milo ke mulut Syafiqa.



“Emmm,sedapnye milo ni,yumm,,yumm,,uhukk!uhukk!”Syafiqa tersedak lalu memegang mukanya,Penuh dengan air milo habis baju dan katilnya.

“Woi Jue!kau buat apa kat aku hah?habis basah baju,tilam aku ni!”Syafiqa memarahi Julia sambil meraup mukanya yang penuh dengan air milo.

“Baru kau tahu nak sakit hati Pika,aku ni yang lagi sakit hati gerak kau bangun ingat aku suka sangatlah?Kau tidur pukul berapa  semalam sampai susah nak bangun PIka?Kau ada kelas tak hari ni?Aku balik kau terbongkang lagi.”Julia membebel pada Syafiqa sambil menyikat rambutnya.

“Ya Allah jam pukul berapa sekarang Jue?Kelas Prof Shamsul!!Masak aku dengan dia Jue kalau lambat confirm aku kena mengajar selama 5 minit kat depan.Ramai student kelas aku dah pernah kena.Kalau kita mengajar yang lain faham tak ape,kalau sorang tak faham,mula Prof tu nak perli.”Syafiqa kelam kabut turun dari katilnya lalu mengambil tuala untuk membersihkan diri.

“Baru kau ada akal PIka,lain kali set alarm kau habislah kau dengan Proff Shamsul tu”Julia hanya menggeleng melihat gelagat kawan baiknya itu.

“Masalahnye aku dah set alarm kenapa tak bunyi entah ,semalam kan aku ada discussion dengan Helmi lepas discussion dia ajak aku pergi lepak minum jap,aku on jela.”jerit Syafiqa yang berada didalam tandas.

“Engkau pun satu ikut sangat cakap si Helmi tu betul ke kau pergi discussion dengan dia,entah-entah dating!Julia mencuit lengan Syafiqa.

“Ehh tolong sikit ingat aku pergi dating ke dengan dia,tak ingin aku dengan Helmi tu harap muka je macho,comel tapi aku tak suka sangat jenis lelaki macam dia.Buat kawan boleh,buat pakwe or suami awal-awal aku reject!Dah jom aku pergi dulu dah 5 minit lewat,hope Prof shamsul angin baik lah hari ni.Apa-apa hal SMS or call aku babe,bye!”Syafiqa  mencium pipi Julia sambil memakan biskut lalu meninggalkannya disitu.

“Macam ribut lah minah tu macam mana nak dapat pakwe!Dah ada depan mata kau tak nak si Helmi tu Pika,Ish,,ish,,”ngomel Julia sambil menghidupkan laptopnya.

Aduh sempat tak sempat tak..harap Prof tak masuk kelas lagi.ngomel Syafiqa berlari menuju ke kelasnya.

“Nurul Syafiqa!Pika..!Pika..!”

“Makhluk mana pulak yang panggil aku time ribut-ribut ni!Ye nak ape?Lah awak Helmi kenapa ni nak buat discussion lagi ke malam ni?”Tanya Syafiqa tercungap cungap.

“Awak nak kemana ni Pika kelam kabut je?”Senyum Helmi kepada Syafiqa.
Tidak sempat Syafiqa menjawab pertanyaan Helmi dia ternampak Prof Shamsul sedang menuju kearah kelasnya.

“Alamak!memang masak aku!masak!Dia memandang Helmi didepannya,awak..awak tolong saya boleh?”tanya Syafiqa berharap.

“Yes anytime for you Pika,Tolong ape?”Sengih Helmi kepada Syafiqa,dia sangat meminati gadis itu sejak dia memasuki kelab Photography lagi.Dia tidak menyangka boleh satu kumpulan dengan Syafiqa.

“Awak nampak tak lelaki yang misai tebal tu yang tengah berjalan tu?Pergi kat dia then awak buat-buat tanya lah ape benda pun,Please Helmi sebenarnya saya dah lambat nak pergi kelas dia.”rayu Syafiqa sambil membuat muka simpati.

“Oh Prof Shamsul kan?Yelah saya tolong awak Pika tapi dengan syarat lepas kelas awak teman saya pergi lunch ok?

“Ok  set terima kasih sangat Helmi,saya pergi dulu ,,see yaa!”Syafiqa meninggalkan Helmi lalu ke kelasnya.

“Pika nanti jumpa di cafe!”jerit Helmi kepada Syafiqa yang telah jauh meninggalkannya.

Di dalam kelas Prof Shamsul,tiba-tiba poket seluar Syafiqa bergetar dek getaran handphonenya.

Ishh time dalam kelas Prof misai ni la kau nak vibrate handphone!1 New Message.Helmi?Syafiqa membuka inbox 

          Awak,jgn lupa lunch kita jap lagi ok,saya tunggu di cafe.bye PIka :)

Ishh macam la aku tak dengar dia jerit tadi suruh pergi cafe,aku tak pekak lagi la. 

         Ye ok saya dengar awak jerit td.Awk belanja ye,ok jgn balas,Proff misai ni sgt scary!bye.
Syafiqa membalas SMS Helmi.

Handphonenya bergetar lagi,Ya Allah dia ni tak faham bahasa ke.Skrin handphone tertera nama Julia.

          Weh Pika jap lagi kau free tk?aku nk ajak pegi McD lah lama tk mkn.

Aduh sorang ajak pergi cafe,sorang ajak pergi McDonalds!

           Alaa Jue aku tk boleh pegi la,Helmi ajak aku teman dia lunch pulak

Julia membalas
          Haha akhirnya kau dating jugak dgn Helmi kn,msti kau cairkan tgk muka dia,sure kau tk nk Pika?Aku nk belanja ni duit Ptptn aku masuk dah.

Ehh dating apanya,aku terpaksa ni!rengus hati Syafiqa.

         Hey..hey kau baik-baik skit,not dating ok!teman dia mkn je,nnt lah aku story knapa .nk pegi jugak,tp kau pegi la lewat skit,alaa McD 24jam kn.

Julia membalas.
        Ishh mcm2 lah kau ni Pika,ok!
Syafiqa tersenyum membaca SMS tersebut,

“Nurul Syafiqa,awak senyum dengan siapa tu?saya kat depan bukan bawah meja,Please focus!”Prof Shamsul menegur Syafiqa .

“Sorry..sorry Prof “jawab Syafiqa gagap.

Kan tak fasal-fasal aku kena,ni semua cafe dan McDonalds punya fasal!Rengus hati Syafiqa.

Helmi membetulkan rambutnya yang jatuh di dahi ,dia ingin kelihatan kacak didepan Syafiqa.Sebelum ini tidak pernah perempuan yang tidak minat dan melekat pada dia,dia yakin pasti Syafiqa juga seperti perempuan yang lain.

“Jatuh saham aku kalau Pika tak terpikat dengan aku,haih mana pula dia ni.”Kata Helmi sambil membelek telefon bimbitnya.

“Hai Helmi dah lama ke tunggu sorry lambat sikit.Aik awak dah beli dah,cepatnye.”Syafiqa melihat gelas didepan Helmi.

“Oh saya dahaga sangat tadi awak la lambat sangat Pika,pergi mana?”Helmi merapatkan mukanya pada Syafiqa.

Apa dia ni nak rapat-rapat pulak!

“Err tadi Prof Shamsul misai tu bagi tugasan sikit,so dia lepas lambat.Ehh saya dah lapar ni saya pergi beli dulu ye,”Syafiqa bingkas bangun dari situ.


Ishh macam tu je reaksi minah ni?Ingatkan nak manja-manja ke.Geram pulak aku dengan Pika tu,comel!Rengus hati Helmi.
Syafiqa datang membawa dulang bersama 2 pinggan nasi ayam.Satu milo ais untuknya.

“Kenapa awak belikan untuk saya sekali ni kan saya janji saya belanja awak.”Kata Helmi dengan muka bersalah.

“Ehh tak pe,,tak pe,,nanti awak bayar la balik,,hehe”seloroh Syafiqa sambil menghidangkan nasi ayam itu kepada Helmi.

“Haha saya suka la tengok awak Syafiqa,”kata Helmi sambil senyum pada Syafiqa.

Sudah dia ni jangan nak lebih-lebih pulak,you not my taste!

“Err yeke Helmi,awak ni mesti ada apa-apa itu yang bodek saya ni kan.”

“Saya cakap betul ni Pika,nak je buat awak jadi awek saya,nak tak?”Helmi mengenyit mata pada Syafiqa.

“Haha.mengarut je awak ni,kita kan kawan,lagipun saya anggap macam kawan je tak lebih dari tu,Helmi malam ni tak de group discussion kan?Sebab saya ada hal sikit malam ni.”Syafiqa mengubah topik dia tidak suka jika berbual hal perasaan dengan Helmi.

“Kita kawan je dulu lama-lama bercinta!tak gitu?Oh malam ni tak de Pika,next week baru ada balik perjumpaan.”Kata Helmi.

Senangnye cakap,ingat aku ni jenis pompuan yang cepat cair tengok muka jambu macam kau ke.Please !

“Great,so malam ni tak de lah ye.ok!Jom Helmi saya nak balik dah ni. thanks !”Syafiqa berlalu meninggalkan Helmi disitu.

“Ehh Pika!duit awak.”Cepatnye minah tu berjalan tak sempat nak ganti duit.Lain kali jela,Pehal susah sangat nak dapat Syafiqa ni.Lain betul,sangat lain!Helmi berlalu ke parking motor.

“Assalamualaikum Jue!weh pehal dengan si Helmi tu,menyampah la aku dengan muka dia.Ingat buat muka macam tu boleh buat aku cair kot!”Syafiqa menegur Julia yang sedang menonton televisyen.

“Tak habis-habis lagi ke ribut kau Pika,rilex la sini story kat aku,apa cerita hot tadi sampai Helmi tu ajak teman dia lunch?”Kata Julia sambil memanggil Syafiqa duduk disisinya.

“Aku pun tak sangka boleh jadi macam tu kau tahu jela dalam kelam kabut tadi nak ke kelas,aku tak fikir ape dah,terbayang muka Prof Shamsul tu je dalam kepala aku.Tiba-tiba si Helmi tu panggil aku terus aku dapat idea mintak tolong dari dia jaga line jap,aku nak masuk dalam kelas sebelum Prof,aku suruh la Helmi bersembang dengan Prof,entah macam mana dia suruh teman pergi lunch aku pun ikut je dah tak fikir ape dah.

“Haha kesian kau kan Pika tak fasal-fasal terpaksa keluar dengan Helmi macho tu.Kalau aku la bangga tau keluar dengan dia.kata Julia sambil makan maggi yang dibuatnya tadi.

“Bangga ke?Aku rimas ada lah dengan Helmi tu kau makan apa tu Jue,nak sikit tadi ajak makan Mcd.”Syafiqa mencuit bahu Julia.

“Nah,kau pegi bersiap cepat,aku sambil tunggu kau sambil makan maggi la.Cepat!lambat aku tinggal je.”

“Kau ni kan makan je yelah aku bersiap jap aku baru je nak rehat tau!”kata Syafiqa lalu pergi menukar pakaiannya.

“Kau tak nak pergi shopping ke Jue?tak kan pergi McD je macam tak caye kawan aku sorang ni tak shopping kalau dah keluar macam ni”perli Syafiqa pada Julia.

“Mentang-mentang tahu duit aku dah masuk kau nak cucuk aku suruh shopping eh,tak nak la aku baru je shopping minggu lepas,Mak aku tahu aku shopping memang dia tak bagi dah aku pegang duit.”kata Julia sambil menolak pintu masuk McDonalds.

“Iye la tu Jue kau kann…arghhhhh!!!”Gedebuk!

“Adoi sakitnye!”Syafiqa jatuh terduduk disebabkan lantai yang licin.

“Ya Allah,sorry kak sorry ,kan dah ada papan tanda tu lantai licin.”kata staf lelaki McDonalds itu sambil menolong Syafiqa bangun.

Kak?banyak dia punya kakak!Tengok sikit muka kau dengan aku siapa lagi tua!Syafiqa menoleh kearah suara lelaki tersebut.Uik boleh tahan muka walaupun tak jambu dan macho macam si Helmi tu,dia ni sedap mata memandang.

“Hey lain kali jangan la mop lantai depan pintu masuk!bahaya tahu tak.”marah Syafiqa sambil mengelap tangannya yang basah itu habis bajunya basah.

“Tadi ada air tertumpah disini kak sebab tu saya mop,nanti tak mop orang lalu pijak habis kotor.”jawab lelaki itu.

“Siapa kakak awak?huh!jom Jue sakit hati je melayan orang macam ni.”Syafiqa menarik tangan Julia yang terkebil kebil melihat kemalangan kecil itu.

Pehal perempuan tu kan aku dah mintak maaf nak marah lagi?Marah sebab panggil dia kakak ke?pelik betul.Rengus hati Ezzad.

“Weh Pika kau ok tak?tu sakit ke punggung kau ,kesian mamat tu kau tahu muka dia lain terus masa kau marah dia.”kata Julia sambil mengunyah burger.

“Padan muka dia siapa suruh mop kat situ dia tak fikir ke orang nak lalu,lantai licin bahaya la.”ngomel Syafiqa yang tidak puas hati dengan lelaki itu.

“Salah kau jugak jalan tak tengok bawah Pika,sudah jom balik,dah lewat ni.ajak Julia ,”Syafiqa mengekorinya dari belakang.

“Tu mamat tadi usya kau je dari tadi kau tahu tak,kau tak perasan ke?Nak datang mintak maaf kat kau kot Pika.”Kata Julia kepada Syafiqa.

“Argh malas aku biarlah dia, jom balik jangan pandang dia.”Syafiqa bergegas keluar dari situ dia tidak mahu memandang muka lelaki itu.

Ezzad dan Ikhwan pergi ke kedai mamak untuk membeli makan malam.Mereka memang tinggal satu rumah selama menunggu kerja tetap.Dari zaman universiti mereka berkenalan.

“Kau ni kenapa Ezzad muka seposen je dari tadi, putus cinta?haha”seloroh Ikhwan.

“Aku tengah fikir ni,tadi aku mop lantai sebab air customer tumpah tiba-tiba ada sorang minah ni masuk laju je dah tak pandang bawah,tup,,tup jatuh minah tu bro.Aku nak gelak tak jadi gelak sebab tergamam tengok dia jatuh ,aku pon tolong angkat dia bangun.Lepas tu dia marah-marah aku,aku dah mintak maaf,marah aku lagi.Pelik aku perangai macam tu pon ada ke.”kata Ezzad sambil mengeluh.

“Yang kau risau ni pehal kau dah mintak maaf kan,sudah lah,alaa customer je pon hari ni je kau jumpa dia,esok lusa mana jumpa dah.”Kata Ikhwan.

“Tula la fasal kan yang aku nak fikir kenapa ye dak?Biar jelah bukan nak jumpa lagi.Maybe minah tu  marah aku sebab panggil dia kakak kot.”Ezzad menggaru kepalanya.

“Haha memang patut dia marah kau bro,kakak kau panggil dia,ehh jap sebaya kita or tua sikit?Cun?”Tanya Ikhwan.

“Alaa nak kata sebaya tak jugak mungkin muda sikit dari kita kot,she is cute actually.”senyum Ezzad kepada Ikhwan.

“Derr patut kau gelisah semacam ni kan?kau bagi awek comel jatuh macam cempedak jatuh!Melepas Ezzad woii.”Sengih Ikhwan menepuk-menepuk Ezzad.

“Ek eleh  bukan sebab tu bro,tapi betul gak  kau cakap melepas aku!haha”tawa  mereka di kedai mamak itu.

Di dalam kelas mikrobiologi ramai pelajar sangat mengantuk kerana kelas tersebut dibuat pada waktu petang.Kena pula dengan pensyarah yang agak membosankan.Syafiqa memandang tepat muka Puan Haryati.Walaupun dia memandang muka pensyarah tersebut,di dalam fikirannya ligat memikirkan kemalangan kecil yang berlaku padanya semalam di McDonald’s.

Betul ke muka mamat tu berubah eh lepas aku marah dia semalam?Salah aku?Tapi salah dia jugak!yang pergi mop depan pintu masuk buat ape.Tapi yang aku rasa lain macam ni kenapa,rasa bersalah?Perlu ke nak pergi mintak maaf.Tak boleh jadi ni jiwa aku tak tenang pulak fikirkan mamat tu.ngomel Syafiqa didalam hati sambil merenung kosong muka Puan Haryati yang sibuk mengajar.


“Woi Pika..Pika..tu Puan Haryati panggil nama kau tu,”tegur Julia kepada Syafiqa yang duduk disebelahnya.

“Hello Nurul Syafiqa are you here?”Puan Haryati menegur Syafiqa yang asyik termenung itu.

“Yes Madam!sorry,im not well today,”tipu Syafiqa dengan muka gelabah.

“No excuses!Lepas kelas  submit your assignment yang saya bagi kamu semalam Syafiqa,kalau tak siap lagi dan lewat submit, no mark for you.”Tegas Puan Haryati sambil berlalu keluar dari kelas.

“Ok Puan,”Jawab Syafiqa ringkas.

“Yang kau pegi renung muka Puan Haryati sampai dah nak tertembus ke dinding tu kenapa Pika?Kan dah kena denda,orang semua hantar esok kau kena hantar assignment hari ni.”Julia mengemas buku lalu simpan di dalam beg.

“Jue aku fikir pasal mamat McD semalam lah jiwa aku tak tenang sebab aku marah dia semalam.Betul ke muka dia berubah babe?”Syafiqa bertanya soalan seperti orang bodoh sambil memandang muka Julia.

“Ya Allah sebab mamat tu?Yela aku nampak dia semalam Pika,dari mula kau marah dia,sampai kita dah habis makan dia perhatikan kau je.Maybe dia rasa bersalah kot,”Kata Julia.

“Salah aku ke Jue?rasa macam nak pegi McD mintak maaf je kat dia.Jom Jue temankan aku jumpa mamat tu.Pleaseeee”Rayu Syafiqa seperti kanak-kanak.Syafiqa menarik narik tangan Julia.

“Kau ni macam-macam hal la PIka,yelah jom.Nanti sampai ke tidur kau fikirkan mamat McD tu.”Mereka berlalu dari situ.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
“Ezzad kau bahagian mana hari ni?”Tanya Ikhwan kepada Ezzad.

“Aku kaunter la bro kau jaga depan pulak angkat-angkat pinggan,mop lantai,Hah jangan mop lantai depan pintu masuk,nanti tak fasal kena marah dengan awek comel.”Sengih  Ezzad.

“Haha,itu yang aku lagi semangat nak buat bro,mop lantai tup..tup dapat awek comel,”seloroh Ikhwan.

“Eh Pika kau nampak tak tu yang tengah mop aku rasa orang lain lah,mamat semalam tak ada pon.”Kata Julia.

“Tu dia jaga kaunter Jue,kau tunggu sini biar aku masuk eh kejap je kau jangan pegi mana-mana pulak.”Syafiqa bergegas masuk ke McDonald’s.
Sambil Syafiqa menunggu turn membeli,dia beratur dibelakang seorang pakcik.


Hah turn aku pulak,apa aku nak cakap dengan mamat ni,aduh!rengus hati Syafiqa

“Hai selamat datang cik,ehh?ehemm yup cik makan sini?order please.”Kata Ezzad selamba.

“Err hai ,bagi set Doublecheese burger regular.Bungkus eh”Syafiqa tidak sangka ayat itu yang terkeluar dari mulutnya.

“Ok cik nak order apa-apa lagi?”

“Err tak ada tapiii….”Syafiqa tidak tahu kenapa ayatnya untuk minta maaf tidak terkeluar.

“Yup ada apa-apa lagi cik?”senyum Ezzad pada Syafiqa

Aduhh pehal minah ni,cepat lah sikit mesti ada something tak kena dengan dia ni,dah la cute!cepat lah!ngomel hati Ezzad.

“Oh tak ada,thanks,”kata Syafiqa sambil berlalu keluar dari situ.

Arghh apa aku ni cakap nak mintak maaf yang pegi beli buat apa,kenapa tak boleh terkeluar ayat apa aku nak cakap tadi.Muka dia tu sweet sangat .Aduhh!kacau betul la.Rengus hat Syafiqa.

“Hah macam mana Berjaya?siap beli lagi tu.”perli Julia.

“Mission failed Jue!ayat nak mintak maaf tak terkeluar dari mulut aku lepas tengok muka dia yang sweet tu.”muncung Syafiqa.

“Haha aku agak dah,memang kau akan gelabah punya, lepas tu tahun bila pula kau nak pegi minta maaf ?Hari raya?”sengih Julia sambil menepuk pipi Syafiqa.

“Kau ni aku tengah risau kau boleh buat lawak pulak”nada Syafiqa sedikit merajuk.

“Alaa tula kau sape suruh marah mamat tu lagi,tak apa lain kali kita datang sini lagi.Jom lah balik makan burger kau tu sambil terbayang muka sweet mamat McD tu ye.”Julia menarik tangan Syafiqa.

Alhamdulillah habis pon keje part time kita bro,lepas ni apa plan kau Ikhwan?Tanya Ezzad sambil menonton televisyen.

“Aku dah dapat feedback dari Hospital Kuala Lumpur,mungkin minggu depan aku dah lapor diri ,kau macam mana Ezzad?”Ikhwan memberi mug berisi air milo kepada Ezzad.

“Oh thanks,aku jadi tutor kejap kat universiti  ayah aku,then sambung master kat sana or luar dari universiti tu,Kau tahu jela ayah aku,nak aku jadi macam dia jadi lecturer lepas master sambung PhD pulak.Nasib aku memang nak jadi lecturer kalau tak,memang tak lah aku nak further study.”ngomel Ezzad.

“Rajin kau kan further study,aku tunggu dulu tengok lah kalau aku rajin sambung lagi.Umur muda lagi kan nanti dah tua memang tak larat dah nak further study.Masa muda ni lah ambil peluang.”kata Ikhwan.

“Yup betul tu.Weh tadi minah comel tu datang McD lagi lah,Aku tengok lain macam pulak dia hari ni muka dia serba salah tengok aku.Macam ada something tak kena dengan dia.”Ezzad mengerut dahinya.

“Dia nak minta maaf kat kau kot Ezzad?”tanya Ikhwan pelik.

“Tak sure lah minta maaf ke apa,biar jelah.Aku pon rasa tak sedap hati sebenarnya sejak jumpa dengan minah tu Ikhwan.”Ezzad sangat gelisah bila terfikir akan Syafiqa ,dia sendiri tidak tahu kenapa.

“Bro.. jangan cakap kau jatuh cinta pandang pertama dengan minah tu?Haha.”Ikhwan menepuk nepuk belakang Ezzad.

“Woii gila kau aku nak jatuh cinta dengan minah tu?Jatuh cinta?Ishh mengarut derr.garang semacam aku tengok minah tu”kata Ezzad.
Betul ke aku jatuh cinta?ngomel hati Ezzad.

 Syafiqa menghidupkan laptopnya dan melayari internet.Dia membuka laman sosial Facebook memang itu yang pertama  dia akan layari jika melayari internet.Syafiqa memasang lagu Keajaiban Cinta dari Aliff Aziz dan Adira.Dia memandang bahagian kotak search di atas homepage Facebook,dia menaip McDonalds Shah Alam.DIa mencari sesuatu disitu,dia sendiri tidak tahu kenapa.

“Pika kau buat apa tu,ehh page McD?Kau nak order online ke babe?Ke kau cari mamat McD sweet tu?”sengih Julia.

“Err aku tak tahu kenapa aku search McD ni.Jue kenapa aku teringatkan mamat tu eh?Aku jadi tak tenang .”sayu Syafiqa.

“Haa kau buat dosa kat dia kot.Haha,aku rasa kau jatuh cinta dengan mamat McD tula.Ada tak kau terbayangkan dia Pika?”tanya Julia kepada Syafiqa.

“Hmm ye ada Jue,Jue tolong aku esok jom pegi McD lagi.”Syafiqa memandang Julia dengan mengharap.

“Kesian kau kan Pika sure dah ni kau jatuh cinta!Yelah esok aku temankan ye,”Julia memeluk bahu Syafika.

Keesokkan harinya Syafiqa dan Julia pergi semula ke McDonalds untuk mencari Ezzad,tetapi gagal kerana lelaki itu tidak kelihatan disana.

“Jue mana mamat tu ?cuti ke eh.Hari ni weekend kan.”Kata Syafiqa sambil menjenguk ke dalam McDonalds.Dia tidak hirau orang sekelilingnya memandang pelik.

“Cuti kot Pika,memang dia tak ada la hari ni ,jom la malu orang tengok kau tu Pika.Sabar eh,jom,,jom,,”Julia menarik tangan Syafiqa keluar dari situ.


Mana pulak mamat tu pergi,jangan cakap dah berhenti kerja sudah!Parah aku macam ni.Please jangan pergi Jejaka McDonald’s!sayu hati Syafiqa.

“Pika hari ni kelas Mikrob aku dengar kita dapat lecturer baru.Menjadi jugak kita request lecturer lain kan.Nasib si Fakhrul tu pandai jadi ketua dalam kelas kita,kalau tak semua budak kelas kita fail subjek Mikrobiologi kalau Puan Haryati tu ajar.Bosan kau tahu.”Julia membebel didepan cermin sambil bersiap ke kelasnya.

“Hmm kau tahu tak apa,jangan nanti lecturer baru kita dapat tu lagi bosan dari Puan Haryati.Dah jom lambat pulak nak sampai kelas nanti.”Ajak Syafiqa sambil mengambil begnya.

Tiba-tiba lagu Genie In a Bottle dari Cristina Aguilera ringtone telefon bimbit Syafiqa berbunyi.Syafiqa menjawab panggilan itu.

“Assalamualaikum Helmi ye kenapa awak?”

“Pika hari ini ada perjumpaan kelab Photography awak datang tau”Kata Helmi

“Oh lupa pulak ok saya datang,bye.”Syafiqa mematikan panggilan

“Aiii pagi-pagi buah hati dah call Pika,”sengih Julia.

“Ehh baik sikit tak berkenan aku dengan Helmi tu,bagi free pon aku tak nak lah,Jom dah lambat ni”,Syafiqa berlalu keluar dari biliknya.

“Aduhh lambatnya lecturer baru ni Jue,tak jumpa kelas ke apa.”Syafiqa meletak mukanya diatas meja.

“Assalamualaikum ,good morning semua saya nak perkenalkan lecturer baru kamu yang menggantikan Puan Haryati,beliau akan mengajar kamu semua subjek Mikrobiologi.Encik Muhd Ezzad Iskandar.Prof Shamsul memperkenalkan anaknya  kepada pelajar.

Syafiqa mengangkat mukanya,dia seperti ingin menjerit apabila melihat muka lelaki didepannya sekarang.

“Jue kau tampar aku Jue,ehh jangan bengong aku kalau kena tampar ,kau cubit aku Jue cubit sekarang.”Syafiqa membisik pada Julia disebelahnya.Syafiqa berasa sangat teruja melihat Ezzad didepannya.

“Pika Encik Ezzad depan kita sekarang ni bukan mamat McD kau ke Pika?Wahh dah jadi lecturer kita Pika!Smart pulak aku tengok dia,a ahh sweet lah dia Pika,untungla siapa dapat dia,”Julia mencuit cuit pipi Syafiqa.

“Kan Jue sweet mamat McD ni tapi macam tak percaya je dia jadi lecturer kita Jue,anak Prof Shamsul pulak!kecil betul dunia ni Jue.Confirm lepas ni aku mesti kena buli dengan dia,tapi masa ni la peluang aku nak minta maaf kat dia kan?”Syafiqa merenung muka Ezzad tanpa berkelip.

“Weh agak-agak la kau nak renung dia pon.Haha falling in love pandang pertama kau Pika!”Julia memandang Syafiqa.

Ezzad melihat seorang demi seorang pelajarnya tiba-tiba dia terhenti melihat wajah Syafiqa yang sedang merenungnya tanpa jemu.Ezzad mengangkat kening pada Syafiqa.Ehh minah cute tu belajar dekat sini rupanya.Dah memang jodoh ke apa aku jumpa dia lagi ni?ngomel hati Ezzad.

Alamak dia perasan la aku pandang dia !angkat kening pulak mesti dia kenal aku,ini kali ketiga dia nampak aku.rengus hati Syafiqa.

“Nurul Syafiqa Binti Muhd Fuad dah habis awak belek muka Encik Ezzad ni?Prof Shamsul menegur Syafiqa.

“Err yes sir!Harap-harap Encik Ezzad ni tak macam Puan Haryati,”senyum Syafiqa pada Ezzad.

Pheww!cantik punya ayat cover aku.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Habis sahaja kelas Mikrobiologi Syafiqa bergegas ke bilik Photography untuk perjumpaan.Helmi dan rakan yang lain sudah ada disitu.

“Hai Helmi hai semua.”Tegur syafiqa.

“Hai Pika jom kita mulakan discussion semua dah ada disinikan.”kata Helmi kepada rakan yang lain.

Telefon bimbit Syafiqa bergetar di dalam poket seluarnya.1 Message Receive .Nombor siapa pulak ni?

            “Hai Syafiqa saya nak jumpa awak sekarang di cafe - ezzad -“

Ehh mamat McD tu kan Ezzad ni?mana dapat nombor aku?

            “Oh hai encik ezzad ok nanti sy smpai sne….”

“Awak saya ada hal nak kena bincang dengan lecturer saya,dia minta saya datang sekarang Helmi,sorry ye saya minta diri dulu,nanti apa hal call saya ok Helmi.bye,”Syafiqa bergeags ke cafe dalam kepalanya ligat memikirkan apa yang ingin Ezzad katakan

Masa ni lah peluang aku nak minta maaf dekat dia.Jangan tak terkeluar dari mulut aku sudah!

“Hai Encik Ezzad,sorry saya terlambat ada group discussion tadi,”Syafiqa melabuhkan punggungnya di depan Ezzad.”Wow wanginya mamat ni .”bau perfume Hugo Boss menusuk ke hidung Syafiqa.

“Eh nevermind,hmm saya rasa awak tak payah lah panggil Encik Ezzad,buang ‘Encik’ biar dengar santai sikit kalau awak panggil Ezzad,”senyum Ezzad kepada Syafiqa.

“Oh ok,tapi awak panggil saya Pika je,lagi santai kan?Ezzad sebenarnya saya nak bagitahu awak something.”Syafiqa ingin sangat meminta maaf pada Ezzad.

“Oh yeke Pika?Hmm macam nama kartun pula bunyinye tapi cute,saya pon ada something nak bagitahu awak Syafiqa,by the way ladies first,apa yang awak nak bagitahu ?”Tanya Ezzad penuh minat.

“Sebenarnya saya nak minta maaf sebab marah awak hari tu,ingat tak masa hari kedua saya pergi McD awak kena jaga kaunter kan,masa tu saya nak bagitahu dah tapi tak terkeluar ayat nak minta maaf.Lepas tu esoknye saya pergi lagi,ingat awak ada tapi tak ada.Macam dah tak ada harapan saya nak minta maaf kat awak.Sekarang dah ada depan mata saya nak minta maaf kat awak tau.Sorry….”kata Syafiqa dengan muka mengharap.

Kesian pulak minah ni kan,sanggup cari aku lagi kat McD tu,aduhh sayu pulak aku dengarnye.ngomel hati Ezzad.

“Err tak sangka pulak awak cari saya lagi lepas tu Pika.Masa saya dah tak ada hari ketiga tu saya dah habis part time kat situ.So saya maafkan awak,dah lama dah pon,tapi ada something saya nak bagitahu awak.Err sebenarnya saya suka dekat awak Pika!”laju ayat itu keluar dari mulut Ezzad.

“What??”Syafiqa terkejut.

“Err tak,,ehh ye!saya suka awak dari first time kita jumpa masa awak jatuh macam cempedak jatuh hari tu,Mesti awak ingatkan?Please jangan marah saya lagi sebab bagitahu hal ni kat awak.”Ezzad mengharap tetapi dia takut jika Syafiqa tidak dapat menerimanya.

“Betul ke awak suka saya Ezzad?baguslah!”Syafiqa berkata dengan penuh gembira.

“Apa yang bagusnye sayang?”Ezzad bertanya dengan minat.

Ehh belum apa-apa lagi dah dipanggil sayang nakal betul mamat McD ni!rengus hati Syafiqa

“Sebab,saya sebenarnya suka awak jugak,nak tahu tak lepas kejadian di McD hari tu saya selalu ingatkan awak je Ezzad,Jiwa saya kosong kalau tak dapat jumpa awak,rasa lain macam,”Syafiqa menceritakan perasaannya pada Ezzad.

“Ya Allah seriously Pika?saya pon ada rasa macam tu,mungkin Allah telah menemukan kita kot?Orang kata jodoh.kan?”Ezzad mengenyit mata pada Syafiqa.

“Haha saya pon rasa macam tulah awak,”Syafiqa melihat muka Ezzad,dia sangat tenang sekarang jika bersama Ezzad disisinya.

“Pika malam ni kita keluar nak?Nanti saya ambil awak ,saya belanja mesti awak suka sangat dengan tempat  tu nanti,”senyum Ezzad.

“Ok boleh Ezzad,nanti dah sampai rumah saya awak call ok, ada nombor kan,”sengih Syafiqa sambil menunjukkan SMS yang dihantar oleh Ezzad kepadanya tadi.

Syafiqa menyanyi dengan riang dia mencari baju yang ingin dipakainya malam ini.Julia melihat kawan baiknya itu dengan pelik.

“Aikk happy semacam je Pika kau nak pegi mana ni yang bersiap sakan ni?”Tanya Julia pelik.

“Jue kau tahu tak mamat McD ajak aku keluar malam ni!”Syafiqa menjawab dengan penuh gembira.

“Maksud kau Encik Ezzad Iskandar?Lecturer Mikrobiologi kita tu Pika?”Julia pergi kearah Syafiqa dia inginkan kepastian.

“Yes darling Encik Ezzad Iskandar aka mamat McD.hehe.Macam dalam mimpi kan,tup..tup dah jadi pakwe aku.”Kata Syafiqa sambil membetulkan tudungnya.

“Ya Allah Pika akhirnya dah berpunya kau kan,kesian si Helmi tu,tapi aku rasa kau sesuai dengan Encik Ezzad aka mamat McD tu,smart dan sweet apa dia walaupun tak la jambu dan macho macam si Helmi tu.”Julia memberi komen.

“Helmi tu macam kawan aku jela Jue,tak lebih pon dia je yang terhegeh sangat dok buat muka jambu,macho dia,dia salah orang la nak buat aku cair.Jom Jue, Ezzad dah sampai tu kau nak order apa-apa tak?nanti contact aku ye.”Syafiqa bergegas memakai kasutnya.

“Take care babe,kirim salam mamat McD kau tu!”Jerit Julia sambil tersenyum melihat Syafiqa.

Ezzad memandu kereta Honda Civic nya ke McDonalds.Syafiqa mengerut dahi melihat Ezzad.

“Awak sini ke tempat awak katakan tadi?McDonald’s?!”Syafiqa bertanya pada Ezzad.

“Yes sayang,kenapa awak tak suka?Saya rasa tempat ni romantik,nak tahu kenapa?sebab kat sini lah kita berjumpa kan?Berjumpa dalam keadaan yang kurang memuaskan pulak tu,Dah la awak jatuh,saya pulak kena marah dengan awak.Sedihnye saya!”Kata Ezzad sambil membuka pintu kereta dan meluru ke pintu masuk McDonald’s meninggalkan Syafiqa dibelakang.

“Err alaa kan saya cakap sorry,awak..awakk jangan la jalan laju sangat.Ezzad!”Sedikit lagi Syafiqa ingin terjatuh nasib Ezzad cepat menarik Syafiqa.

“PIka!kenapa awak ni nasib tak jatuh ,cuba jalan tengok bawah sikit!”nada Ezzad sedikit tinggi.

Alamak dia marah aku pulak!nak balas dendam ke sayang!rengus hati Syafiqa.

“Awak marah saya ke.sorry Ezzad,”Syafiqa terasa ingin menangis tetapi air mataya tidak keluar hanya sebak.

“Awak,saya tak marah awak ,saya terkejut je tadi,saya tak nak tengok awak jatuh untuk kali kedua dekat McD ni.Sebab saya sayang awak Pika.”Bisik Ezzad pada Syafiqa.

“Err tapi jangan la marah saya,sentap hati saya tahu!”muncung Syafiqa.

“Haha..ala sorry ye ,Pika awak tahu tak kalau lah saya rakam balik macam mana awak jatuh hari tu,tak jemu tengok tahu.”sengih Ezzad sambil mencuit hidung Syafiqa.

“Ishh jahat lah awak ni!saya jatuh pon sebab awak,nasib awak tolong angkat saya,”senyum Syafiqa.

“Mestilah saya angkat,tak kan saya nak tinggal awak kan?”Bisik Ezzad.

Syafiqa hanya tersenyum dengan kata-kata Ezzad,dia sangat gembira apabila disisi Ezzad dia berharap agar Ezzad adalah jodoh untuk dirinya.Dia juga tidak menyangka boleh bertemu dengan Ezzad di McDonald’s.Betul lah orang cakap cinta tak kira rupa,cinta tak kira usia,cinta tak kira tempat !


No comments:

Post a Comment