Sunday 31 March 2013

NOVEL : Mr & Mrs EGO BAB 6


BAB 6
Toyota Camry milik Syafiq Rizal memasuki perkarangan rumah Dato Kamal dan Datin Fauziah.Dia melihat ada sebuah kereta Honda Civic diluar rumah Datin Fauziah.

Ehh kereta siapa pula tu?Umi dan ayah ada tetamu ke.Tak beritahu pun ada tetamu nak datang hari ni.Rengus hati Syafiq Rizal.

“Awak kereta siapa tu?” Tanya Nur Alia kepada Syafiq Rizal disebelahnya sambil memandang kereta itu.

Not sure siapa Lia.Kawan umi kut.Jom la masuk saya dah lapar sangat ni.” Syafiq Rizal tersenyum melihat Nur Alia sambil memegang perutnya yang sedang kelaparan itu.

Nur Alia melihat sekeliling rumah mentuanya.Dia sangat teruja kerana landskap disekeliling rumah Datin Fauziah sangat cantik.Datin Fauziah juga sangat baik orangnya dan sudah menganggap Nur Alia seperti anaknya sendiri.Dia tidak menyangka dia akan berkahwin dengan seorang pengurus syarikat yang sangat tersohor.Tetapi itu cuma angan-angan dan sementara.Syafiq Rizal dan Nur Alia tidak mungkin sehidup semati.Selepas ini Syafiq Rizal akan melepaskannya.

“Assalamualaikum umi,ayah kami dah sampai ni.” Syafiq Rizal memberi salam.Dia mencari siapa tetamu yang datang  rumah uminya.

“Waalaikumussalam Rizal,Alia mari masuk Alhamdulillah sampai juga Lia rumah umi ye.” Datin Fauziah memeluk Nur Alia mesra.Puan Fauziah sangat sayang dengan menantunya itu.Dia sudah menganggap Nur Alia seperti anak sendiri.

“Alhamdulillah umi sampai juga Lia rumah umi.Umi masak apa hari ni?Mesti sedap kan.Alia yang dari luar dah boleh bau masakan umi.” Nur Alia memberi komen sambil tersenyum mesra pada Datin Fauziah.

“Haa... ada la umi masak apa.Surprise!Makanan kegemaran Rizal pun ada.Rizal ni suka sangat makan asam pedas ikan bawal.Mari masuk ayah kamu ada kat ruangtamu tengah berbual,”

Ehh mamat ni pun minat asam pedas rupanya.Cuma ikan je lain.Favourite aku asam pedas ikan pari,dia ikan bawal!Ngomel hati Nur Alia.

“Umi,dekat luar tu kereta siapa?” Tanya Syafiq Rizal sambil matanya meliar mencari tetamu Datin Fauziah.

“Lupa pula umi nak beritahu kamu Rizal.Kereta Fahmi tu.Umi telefon dia ajak datang ke mari makan tengah hari bersama.Lagipun dia cakap nak jumpa kamu dan Alia.Masa hari perkahwinan kamu kan Fahmi tak dapat datang,” 

“Ya Allah Fahmi ke umi.Mana budak tu,lama dia tak contact Rizal.Sibuk sangat ke.” Syafiq Rizal bergegas ke ruangtamu mencari kelibat Amirul Fahmi.

“Haa Rizal panjang umur kamu.Kami baru je berbual fasal kamu.” Kata Dato Kamal kepada anak tunggalnya itu yang menuju kearah mereka.

Hey Amirul Fahmi my bro!Kau datang tak call aku dulu kan.Mana kau menghilang bro?” Tegur Syafiq Rizal kepada Amirul Fahmi sambil memeluknya.Nur Alia hanya melihat dari jauh gelagat mereka.

“Haha aku nak bagi surprise la kat kau Rizal.Nanti kalau aku call nak datang sini dah bukan namanya surprise kan.” Senyum Amirul Fahmi menampakkan lesung pipitnya.

“Rizal,mana isteri kau?Aku datang sini nak tengok isteri kau yang comel tu.Comel sangat ke sampai kau sanggup tinggalkan Marisa.Kesian aku tengok Marisa bro.Lepas dia tahu kau kahwin dengan Alia,Marisa bawa diri ke Brunei,”

“Aku dah warning Marisa tu awal-awal jangan tunggu dan ganggu aku lagi.Aku dengan dia kawan je tapi dia tak faham juga.Bagus la dia pergi Brunei.Tak la dia ganggu hidup aku lagi.Kau pun tahu kan perangai Marisa tu macam mana.Dia terlalu sosial,macam tu ke aku nak buat isteri?” Syafiq Rizal memberi komen mengenai Marisa.Dia cukup kenal dengan perangai Marisa.Tetapi sebenarnya dia takut jika Marisa kembali ke Malaysia dan mengganggu rumahtangganya.

“Aku harap dia tak ganggu kau dan Alia.Aku risau nanti dia balik Malaysia dia cari kau je Rizal. Kau tahu la Marisa tu selagi dia nak something dia memang tekad untuk dapatkan.So macam mana kau dan Alia?Masih kejar hati dia ke bro?Cepat bro nanti kau melepas.Tapi aku tahu kau dan Alia merancang untuk bawa haluan masing-masing lepas ni.” Senyum Amirul Fahmi kepada Syafiq Rizal.

“Aik kau senyum pehal?Kau nak mengorat isteri aku pula?Sebelum tu... ni kau mengorat suami dia dulu.Haha.So far aku still kejar hati dia.Kau ingat senang nak dapat Alia tu.Dah lama aku perhatikan dia bro.Fasal aku nak lepaskan dia tu aku masih tengah fikirkan lagi.Aku takut Alia tak boleh cintakan aku.” Syafiq Rizal memikirkan kemalangan kecil diantara Nur Alia dan Ashraf Hakimi di butik tadi.Dia tertalu takut dan risau jika Nur Alia masih ada hati dengan Ashraf Hakimi.

“Haha kalau kau lepaskan Alia aku tackle la dia pula.Mungkin dia jatuh cinta kat aku ke nanti?Aku harap kau dapat kejar hati dia bro.” Amirul Fahmi menepuk-nepuk bahu Syafiq Rizal.

“Umi siapa Fahmi tu?Mesra je Lia tengok Rizal dengan Fahmi?” Tanya Nur Alia.Memang dia tidak kenal saudara mara Syafiq Rizal.Yang dia kenal hanya umi,ayah dan Syafiq Rizal.

“Oh Amirul Fahmi tu anak angkat umi dan ayah.Kami jumpa Fahmi semasa umi dan ayah pergi ke London untuk bincang hal business.Fahmi ni belajar disana dan kebetulan Fahmi ingin belajar mengenai business.Lagipun Fahmi ni anak yatim Lia.Jadi umi dan ayah ambil dia sebagai anak angkat.Kebetulan Rizal anak tunggal.Rizal pun setuju ambil Fahmi jadi keluarga kami.Fahmi tu baik orangnya Lia.Dia memang rajin dengan kerja.Sebab tu dia jarang balik kesini sebab terlalu sibuk menguruskan business dia sekarang.” Kata Datin Fauziah kepada Nur Alia.Dia sudah menganggap Amirul Fahmi sebagai anak dia sendiri walaupun dia cuma anak angkat didalam keluarga itu.

“Patut la muka dia lain dari Rizal umi.” Senyum Nur Alia yang sibuk memandang Syafiq Rizal dan Amirul Fahmi yang berbual rancak di ruangtamu.

“Iye... lagipun Rizal tua dari Fahmi.Kalau tak silap umi umur Fahmi sama dengan umur Alia.Okey siap.Alia pergi panggil jejaka-jejaka yang ada kat ruangtamu tu.Makanan tengah hari dah siap ni,” 

“Okey umi.” Senyum Nur Alia lalu pergi ke ruangtamu menghampiri Syafiq Rizal.

“Awak... ajak Fahmi dan ayah makan.Semua dah siap.” Bisik Nur Alia di telinga Syafiq Rizal.

“Ehh Lia... okey nanti saya datang.Ops!By the way Lia... ini Amirul Fahmi.Fahmi ini isteri aku Nur Alia.” Syafiq Rizal memperkenalkan Nur Alia kepada Amirul Fahmi dengan mesra.

“Pandai kau cari isteri bro.Kecil molek orangnya... comel!Hai Alia nice too meet you,” 

“Hai Fahmi.Jom makanan dah siap.” Ajak Nur Alia dengan sopan.

Nampak perbezaan antara Rizal dan Fahmi.Fahmi ni mukanya nampak tenang,cool,berbanding Rizal yang muka nampak tegas,serius.Kalau dari segi kacak rasanya Rizal menang sebab Rizal ni tinggi,hidung  terpacak,berketerampilan,kemas,mata romantik.Tapi Fahmi ni rendah sikit dari Rizal.Hidung  terpacak jugak tapi mukanya macam melayu tulen,simple,sweet dan yang paling penting senyuman dia sangat manis,sebab?Dia ada lesung pipit!Nak kata aku tak ada,aku pun ada.Tapi Fahmi ni ada dua lesung pipit!Kanan dan kiri.Aku sangat jealous sebab aku ada satu je lesung pipit.Tapi aku bersyukur sebab Allah dah mencipta setiap manusia dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing.Ngomel Nur Alia didalam hati.Sempat dia membandingkan wajah Amirul Fahmi dan Syafiq Rizal.

Selesai makan tengah hari Nur Alia pergi ke laman rumah Datin Fauziah.Sangat tenang melihat dihalaman itu.Dia mengambil angin sambil memikirkan sesuatu.Dia sendiri tidak pasti apa yang dia fikirkan.Nur Alia termenung jauh dan kosong.Perasaan bersalah dan sayu menerkam hatinya apabila teringat kejadian yang berlaku diantara dia dan Ashraf Hakimi di butik pagi tadi.

“Ehemm jauh termenung kakak ipar?” Amirul Fahmi menegur Nur Alia yang sedang jauh termenung.

“Err hai adik ipar buat apa kat sini?Rizal mana?” Tanya Nur Alia mencari kelibat Syafiq Rizal.

“Rizal bersembang dengan umi kat dalam.Saja saya datang kat halaman ni ambil angin cantik kan... tenang je.” Kata Amirul Fahmi sambil mengamati udara di halaman itu.

Sibuk jela dia ni.Aku baru je nak mengelamun!Rengus hati Nur Alia.

“A ahh sangat tenang.Kalau kita ada masalah duduk je sini confirm tenang je kan.” Ujar Nur Alia.

“Aik awak ada masalah ke kak Alia?” Senyum Amirul Fahmi melihat Nur Alia.

“Awak panggil saya kakak?Ehh kita sama umur tahu.Panggil Alia je kan lebih santai,” 

“Haha kenapa tak boleh panggil awak kakak?Kan lebih baik kalau saya panggil macam tu.Saya kena hormat awak Alia.” Kata Amirul Fahmi kepada Nur Alia.Amirul Fahmi ternampak Scoty,kucing peliharaan Datin Fauziah yang sedang melompat-lompat ingin menangkap seekor  rama-rama.Amirul Fahmi mengambil Scoty lalu mendukungnya.

“Alaaa comelnya kucing ni!Mana awak dapat ni Fahmi gebunya bulu dia.Gemuk pula tu.Meow... meow... awak nama apa.” Nur Alia membelai Scoty sambil bercakap dengan kucing jenis Persian itu.

“Haha awak ni Lia macam la Scoty ni faham apa yang awak tanya dia.Meh saya tolong jawabkan untuk awak Alia.Hai nama saya Scoty,nama awak apa.” Amirul Fahmi mengusap kepala Scoty.“Awak suka kucing Lia?” Tanya Amirul Fahmi kepada Nur Alia yang sedang mengusap bulu Scoty di sisinya.

“Hehe oh Scoty comelnya dia.Yup mesti la suka Fahmi.Kucing ni boleh membuat kita happy tahu.Contoh kalau awak balik kerja mesti tension kat tempat kerja.Bila awak bela kucing,awak bermain dengan diorang mesti reda kemarahan awak.Awak suka kucing tak Fahmi?Lelaki ni jarang nak suka dan sayang kucing.Tapi orang cakap siapa yang suka kucing dia seorang yang penyayang.” Nur Alia bermain dengan Scoty sambil tersenyum manis.

Manisnya senyuman dia!Alia ni ada something special tapi apa eh?Patut la Rizal gila bayang dengan isteri sendiri.Ngomel hati Amirul Fahmi.

“Yup!Saya sangat suka dengan kucing.Saya pernah bela kucing dulu tapi sekarang dia dah mati sebab sakit tua.Tengok penyayang tak saya!” Amirul Fahmi melagakan hidungnya dengan hidung Scoty.

“Haha penyayang ke macam tu Fahmi.Saya pun boleh buat macam tu la.” Sengih Nur Alia melihat gelagat Amirul Fahmi.Nur Alia mengambil ranting pokok lalu memberi Scoty bermain dengannya.Amirul Fahmi dan Nur Alia tertawa riang melihat gelagat Scoty.

Syafiq Rizal dari jauh memandang kemesraan Nur Alia dan Amirul Fahmi.Dia tidak sedap hati melihat kemesraan mereka berdua.Ada perasaan cemburu timbul di hatinya.

Lain macam je mesra diorang ni.Pelik betul aku dengan perangai Alia.Bila berdua dengan aku tak pula nak ketawa,nak senyum,nak mesra macam tu kalau dengan aku.Dengan orang lain boleh je macam tu.Ehh aku jealous?Perlu ke nak jealous?Tak kan dengan Fahmi aku nak jealous kut.Arghhh never!Rengus hati Syafiq Rizal.Dia berlalu ke ruangtamu dan menonton televisyen dengan muka yang masam mencuka.

“Rizal sorang je kat sini.Lia mana?Ya Allah yang kamu ni kenapa muka macam cekodok masam je.Nah...” Kata Datin Fauziah kepada anak tunggalnya sambil memberi segelas fresh orange kepada Syafiq Rizal lalu melabuhkan punggung disisi anaknya.

“Itu ada kat luar dengan Fahmi tengah main-main dengan Scoty.” Syafiq Rizal memandang televisyen tanpa melihat muka uminya disisi.

“Patut la muka kamu macam gini.Kamu ni dengan isteri sendiri pun nak cemburu ke Rizal.Perangai kamu sebijik macam ayah kamu tu.Kuat cemburu,panas baran,ego satu hal.Tak faham umi dengan korang ni,”

“Ehh mana ada umi.Rizal tengah fikir fasal hal kat office tu.Sakit kepala ni fikir macam mana nak selesaikan.” Syafiq Rizal menipu uminya.Dia tidak mahu hal diantara Amirul Fahmi dan Nur Alia itu dipanjangkan.

“Iyela tu fasal office.Ingat umi ni baru kenal kamu setahun dua ke Rizal?Umi nak kamu control panas baran dan ego kamu tu.Kalau kamu tak dapat nak control macam-macam boleh jadi.Lagi-lagi umur macam kamu dan darah muda lagi.Takut kamu tak dapat mengawalnya nanti.” Bebel Datin Fauziah.Dia tidak mahu anaknya itu terlalu ikutkan perasaan sampai membuat sesuatu yang tidak diingini.Dia sangat kenal dengan anak tunggalnya itu.Terlalu emosi.

Yes umi ku sayang.Rizal try ye umi.” Syafiq Rizal memeluk bahu uminya.Dia sebenarnya malas mendengar bebelan uminya itu.Sudah beribu kali Datin Fauziah memberi nasihat tentang perangai Syafiq Rizal.

2 comments:

  1. Replies
    1. thanks sbb sudi membaca..btw tunggu ye akan ada bab baru nanti :)

      Delete