Friday 15 March 2013

NOVEL : Mr & Mrs EGO (BAB 4)


BAB 4
Tercapai juga impian Nur Alia untuk bekerja di Union Company.Syarikat yang  Nur Alia impikan selama ini.Bukan setakat jadi pekerja malah jadi isteri kepada pungurus syarikat itu sendiri.Tetapi Nur Alia tidak kisah akan pangkatnya sekarang,lagipun dia lebih selesa kalau dianggap seperti pekerja biasa.Sampai sahaja di pejabat,setiausaha Syafiq Rizal menyambut dengan mesra.

Morning Encik Rizal,selamat datang Puan Alia.” Ramah Rose sambil tersenyum manis.

Morning Rose.Nanti tunjukkan bilik Puan Alia dan kenalkan Alia dengan staf-staf yang lain.Please cancel semua meeting hari ni.Alia nanti lepas habis sesi berkenalan datang bilik saya,ada hal saya nak bincangkan.” Syafiq Rizal merenung tajam kearah Nur Alia.

“Okey awak.” Jawab Nur Alia sambil melihat keadaan sekeliling pejabat itu tanpa memandang Syafiq Rizal.

“Siapa ‘awak’ yang kamu maksud kan tu Alia?Please be professional Nur Alia.” Tegas Syafiq Rizal sambil berlalu ke biliknya.

Nur Alia terkejut dengan teguran Syafiq Rizal itu sambil mencebikkan mukanya.Eleh baru silap sikit dah nak melenting.Belum lagi aku panggil abang ke sayang  ke.Confirm terbeliak biji mata dia.Huh!Getus hati Nur Alia.

“Puan,mari saya tunjukkan bilik puan dan perkenalkan puan dengan staf-staf yang lain.” Kata Rose.

“Ehh Rose awak panggil saya Alia je tak payah puan-puan.” Senyum Nur Alia sambil mengekori Rose.

“Rose saya nak tanya sikit fasal bos awak Encik Rizal tu.Dia jenis orang yang macam mana ye?”

“Oh Encik Rizal,mesti Puan Alia pelik kan tengok perangai Encik Rizal yang kadang tu baik kadang tu bad mood.Tapi dia baik orangnya,cuma dalam hal kerja dia memang agak tegas.Saya rasa dia ada baran sikit puan.Okey puan ini bilik puan bersebelahan dengan bilik suami puan.Kalau ada apa-apa hal,puan boleh panggil saya.” Rose menunjukkan bilik Nur Alia.

I see... so mesti awak dah lama kenal dia kan.By the way thanks Rose.” Senyum Nur Alia dan menuju ke biliknya.

Tengok gaya mamat tu pun dah boleh agak perangai dia macam mana.Tetapi adakah itu perangai sebenar dia?Atau hanya luaran sahaja?Lagipun aku baru sangat mengenali Rizal.Mana mungkin aku dapat mengenali dia dan mengetahui perangai sebenar dia dalam masa yang singkat.Perlu ada banyak masa untuk mengenali seseorang itu.

Sambil Nur Alia mengelamun memikirkan perangai Syafiq Rizal,telefon bimbitnya berbunyi.Nombor siapa ni?

“Assalamualaikum siapa ni?” Tanya Nur Alia.

“Waalaikumussalam,hai adik manis dah habis mengelamun?”

“Huh?Hello bangla you salah nombor ini macha, mana you dapat nombor saya ni!” Marah Nur Alia.

“Uik?Hey pendek!Datang bilik saya cepat,kan saya suruh datang bilik saya lepas habis sesi berkenalan.” Nada suara Syafiq Rizal sedikit marah.

Laaa mamat poyo ni ke aku ingat bangla mana la call aku tadi,rengus hati  Nur Alia.

“Amboi sedap mulut panggil saya pendek?Yela saya datang!” Talian ditamatkan.

Nur Alia bergegas ke bilik Syafiq Rizal.Di dalam fikirannya macam-macam benda dia fikirkan tentang hal apa yang Syafiq Rizal ingin bincangkan.

Yes Encik Rizal... ada apa-apa yang boleh saya bantu?” Tanya Nur Alia dengan sopan.

“Oh sure duduk dulu Lia.” Sengih Syafiq Rizal dengan gelagat Nur Alia.

So now what Encik Syafiq Rizal?” Pertanyaan Nur Alia diulangi sambil menahan sabar di dalam hati.

Hey tak payah nak encik-encik sangatlah,”

“Ehh tadi bukan suruh be professional ke Encik Rizal?” Perli Nur Alia membuat muka selamba.

“Saya cakap tak payah tak payah la,berapa kali nak ulang?” Nada suara Syafiq Rizal berubah tinggi.

“Err okey... okey... ” Jawab Nur Alia melihat wajah Syafiq Rizal yang sudah berubah.

Ishh dia start dah angin dia tu.Kalau la ada lipstick di tangan aku sekarang ni,nak je conteng muka dia lukis kat mulut tu bentuk smiley ala-ala badut.Tak la aku sakit hati tengok muka dia yang masam mencuka macam depan aku sekarang ni.Getus hati Nur Alia.

“Awak nak suruh saya buat apa sekarang Rizal?” Tanya Nur Alia sambil membetulkan tudungnya.

“Kejap lagi keluar lunch dengan saya,”

“Yang tu hal penting yang awak nak beritahu?” Nur Alia mengerut dahinya.

Yes awak boleh keluar sekarang dan sambung kerja awak.” Syafiq Rizal bangun dan meninggalkan Nur Alia terpinga pinga disitu.

Ya Allah sabar jela dengan perangai dia ni, orang macam ni pun ada?Ke memang perangai lelaki macam ni?Tapi dulu masa kenal Ashraf Hakimi tak pula perangai dia macam Rizal.Sabar jela Lia,manusia rambut je sama hitam tapi hati lain-lain.Bingkas Nur Alia keluar dari bilik Syafiq Rizal.

Setelah siap menghabiskan kerja,Nur Alia turun ke kafe untuk makan tengah hari bersama Syafiq Rizal.Dari jauh dia ternampak Syafiq Rizal sedang menunggunya.Nur Alia kaget.

Alamak berapa lama dah dia tunggu aku.Jangan la dia tukar jadi The Hulk lepas ni.Cukuplah tadi dia buat kat aku,sakit hati dibuatnya.Ngomel hati Nur Alia.

“Hai awak... sorry saya banyak kerja kena settle tadi.” Kata Nur Alia dengan muka bersalah.

“Ehh saya tak kisah,so awak nak makan apa?Jom order saya lapar sangat ni.” Syafiq Rizal sedang sibuk melihat menu.

Fuhhh!Alhamdulillah dia tak bertukar jadi The Hulk.Nasib baik!Getus hati Nur Alia.

“Ahaa okey,abang bagi saya nasi goreng paprik dengan nescafe ais.Awak Rizal nak makan apa?” Tanya Nur Alia.

“Oh saya pun sama nasi goreng paprik tapi bagi saya teh o ais ye.” Kata Syafiq Rizal lalu memberi menu kepada pelayan itu.

“Kan lagi manis kalau awak panggil saya abang Lia.” Sengih Syafiq Rizal.

“Huh abang?Panggil awak abang?Err tak kut Rizal,kita dah buat perjanjian kan sebelum kita kahwin.Jangan lupa ye,”

“Hmm fasal perjanjian tu ye,so kita nak kena bergaduh la nanti dan putus Lia?”

“Yup macam yang kita dah berjanji dulu kan.” Nur Alia memandang wajah suaminya.Nur Alia pelik dengan pertanyaan suaminya itu.

Perlu ke buat macam tu?Nada suara Syafiq Rizal sedikit perlahan.

 Excuse me... awak cakap apa tadi Rizal?Sorry saya tak berapa dengar.” Tanya Nur Alia.

“Err awak ni tak korek telinga berapa lama dah Alia?Saya cakap sikit tak dengar nak suruh saya tolong korekkan telinga awak tu?” Selamba Syafiq Rizal.

 “Huh?Untuk pengetahuan awak setiap hari saya korek dan bersihkan telinga saya ni tahu tak.Ingat saya macam awak ke?Korek telinga setahun sekali je.” Perli Nur Alia sambil menunjuk telinga Syafiq Rizal.

Aii budak ni saja kan nak cari fasal.Tak apa hari ni hari dia.Tunggu la.Rengus hati Syafiq Rizal.

“Eleh macam awak pernah nampak saya korek telinga ke tak!” Rengus Syafiq Rizal sambil memulas telinga Nur Alia.

Hey!Apa sentuh-sentuh ni orang tengok la tak malu ke.” Jeling Nur Alia.Nur Alia pantang kalau orang memulas telinganya.

“Ehh biar la orang nak tengok ke orang nak apa ke kisah apa saya.Lia kejap lagi temankan saya pergi shopping.Saya nak beli something tapi nak kena ajak awak,sebab saya tak tahu nak memilihnya,”

“Kenapa ajak saya pula?Saya nak tolong mama dekat butik la kejap lagi,awak pergi la ajak orang lain.Sorry ye.” Ujar Nur Alia sambil menjamah nasi goreng paprik dengan selera.

Please Nur Alia hari ni je temankan saya.” Rayu Syafiq Rizal membuat muka kesian.

Ingat comel sangat la buat muka macam tu?Tak selera aku nak tengok!Nasib baik selera aku dengan nasi goreng ni masih terbuka.Kacau betul la mamat ni.Ngomel hati Nur Alia.

“Betul nak suruh saya temankan?Okey boleh,tapi nanti kena belanja saya something okey!Kena ikut apa yang saya nak beli tu tapi awak bayarkan,deal?” Kata Nur Alia mengangkat kening pada Syafiq Rizal.

Yes!Boleh je nak belanja awak.Beli la apa yang awak nak,nanti saya bayarkan,”

Semasa di dalam kereta Syafiq Rizal bersiul riang sambil mengikut rentak melodi lagu Jerypah dari Aizat.Best kan lagu ni rancak,lirik pun tak terlalu complicated ringkas je liriknya.” Kata Syafiq Rizal kepada Nur Alia.

“Yup best lagu ni saya selalu sangat dengar lagu ni,” 

Allright kita dah sampai jom Alia.” Ajak Syafiq Rizal.

“Barang apa yang awak nak beli Rizal?Untuk someone ke?” Tanya Nur Alia kepada Syafiq Rizal.

“Yup untuk someone,but sebelum tu beli barang awak dulu kan tadi saya dah janji nak belanja awak kan,so pilih dulu barang awak then baru cari barang yang saya nak beli tu,”

“Haih macam-macam awak ni, okey jom saya bawa awak satu tempat ni jangan terkejut sudah la ye.” Sengih Nur Alia.

Nur Alia membawa Syafiq Rizal ke MPH.Semenjak Nur Alia berkahwin dengan Syafiq Rizal dia sudah lama tidak pergi membeli novel terbaru.Dalam mendapat peluang ini Nur Alia membawa Syafiq Rizal ke MPH untuk membeli novel yang terbaru.

“Kita nak buat apa kat MPH ni Lia?” Tanya Syafiq Rizal sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.

“Apa punya soalan la awak tanya saya ni Rizal saya nak beli novel la,tak kan nak beli ikan,ayam atau sayur kut.” Perli Nur Alia menggeleng kepala.

So saya kena belanja awak novel je?Cehh!Ingat set rantai emas ke,beg tangan Gucci ke.Novel yang awak nak Lia.” Sengih Syafiq Rizal sambil membelek majalah maskulin.

Ehh banyak bebel pula mamat ni,nanti kalau betul aku nak semua tu menangis pula nanti!Ngomel hati Nur Alia.

“Saya bukan minat sangat benda-benda macam tu Rizal.Belanja saya novel kira okey apa.Kejap saya nak pilih novel yang saya nak,”

“Apa-apa jela Alia pendek!” Syafiq Rizal sambil mengekori Nur Alia dari belakang.

“Ahaa Lia novel ni ‘Kau Ditakdirkan Untukku’ dari Gee Muszisya.Tengok tajuk macam best je.Cover pun comel,kartun tepi pantai gitu.Macam awak dengan saya,nah...” Syafiq Rizal memberi novel itu kepada Nur Alia.

“Awak ni kacau la.Saya tak nak beli novel tu,yes jumpa pun.Saya cari novel ni ‘Setia Hujung Nyawa’.Lama saya mencari tau.Asyik tengok drama  je nak jugak beli novel.” Ngomel Nur Alia sambil membelek novel tersebut.

“Laa penat saya cari novel ni dekat awak,ambil la.” Muncung Syafiq Rizal menghulur novel ‘Kau Ditakdirkan Untukku’ kepada Nur Alia.

“Haih awak ni kan Rizal best ke cerita tu.Yela saya ambil lagipun awak belanja kan?Saya on je,” 

“Ambil pun, awak baca ye jangan tak baca pula.Tajuknya tu yang penting.” Syafiq Rizal mengeyit mata pada Nur Alia.

Erk perlu ke nak kenyit mata dekat aku?Huh meroyan ke apa mamat ni.Rengus hati Nur Alia.

“InshaAllah Syafiq Rizal saya baca nanti okey?Jom bayar,lepas ni nak cari barang yang awak nak beli pula.” Nur Alia meluru ke kaunter bayaran Syafiq Rizal mengekorinya.

Mereka berjalan mencari barang yang ingin dibeli oleh Syafiq Rizal.Syafiq Rizal tersenyum lebar apabila Nur Alia tidak henti menceritakan hobinya yang minat membaca novel.Syafiq Rizal sangat selesa dengan watak dan perwatakkan Nur Alia.Pada masa yang sama Nur Alia tidak perasan yang dia sedang memaut lengan Syafiq Rizal sambil berjalan.Syafiq Rizal hanya biarkan sahaja dia lagi suka diperlakukan begitu.Tiba-tiba “Ops!Sorry!” Nur Alia pantas menarik tangannya dari memaut lengan Syafiq Rizal.

Aduh!Yang aku pergi pegang lengan dia tu kenapa!Kau ingat Rizal tu Ashraf Hakimi ke.Itu la selalu kalau keluar dengan Kimi mesti aku pegang lengan dia.Tapi sekarang bukan Kimi,tapi Rizal.Getus hati Nur Alia.

“Err awak sorry.” Tunduk Nur Alia menahan malu.

“Awak ni cepat mengelabah kan Lia.Pegang jela lengan saya ni bukan lengan siapa pun.Lengan suami awak juga kan.” Senyum Syafiq Rizal sambil memandang tepat dalam mata Nur Alia.

Nur Alia kaget,dia menepis pandangan Syafiq Rizal itu.

“Hehe kita lupakan je apa yang jadi tadi.So apa awak nak beli ni?” Nur Alia mengubah topik.

“Ni gelang tangan ni cantik tak Lia.” Syafiq Rizal menunjukkan gelang tangan yang berbentuk hati itu sambil menarik tangan Nur Alia lalu memasang gelang itu di tangan isterinya.

Wow cantiknya  Rizal.Macam sesuai pula dengan tangan saya kan,bagi saya jela,”

“Betul awak suka?Cantik kan bentuk dia.Bentuk gelang ni ada dua love.Selalunya orang cakap love ni tandanya hati kita.So satu hati awak satu hati saya.Kalau suka ambil la,ikhlas saya bagi awak.” Senyum Syafiq Rizal.

“Ehh saya melawak jela Rizal.Nanti kesian dekat someone yang awak nak bagi tu.Awak nak bagi gelang ni dekat dia,lepas tu awak bagi untuk saya pula.” Kata Nur Alia memberi gelang itu kepada Syafiq  Rizal.Nur Alia tidak mahu menerima gelang itu.Mungkin Syafiq Rizal ingin memberi gelang itu kepada orang yang istimewa di hati Syafiq Rizal.

“Betul awak tak nak Lia?Tak menyesal ye?Okey saya beli jugak gelang ni.Miss saya ambil yang ni.” Syafiq Rizal memberi rantai itu kepada pembantu kedai.

“Laa... kan saya cakap tak nak,” 

“Siapa cakap nak bagi kat awak.Ini untuk someone yang saya nak bagi la.Tadi saya tanya awak tak nak,so melepaslah.” Ujar  Syafiq Rizal dengan muka selamba.

Grrr ingat aku nak sangat ke gelang tangan tu aku pun boleh beli sendiri la.Geram Nur Alia dalam hati.

Okay  fine.” Ujar Nur Alia.

“Jom la kita balik,lama sangat dekat Mall ni.Dah nak masuk waktu Maghrib.” Syafiq Rizal bergegas ke lif.

Ya Allah cepat betul masa kan.Aku pun tak perasan dah lewat rupanya.Tak sempat nak pergi tolong mama di butik.Semua ni Rizal punya fasal!Tapi bukan selalu aku nak temankan dia.Berkorban sekejap masa untuk dia kan,dia pun bukan orang lain suami aku jugak.Ngomel Nur Alia dalam hati sambil mengekori Syafiq Rizal.

Syafiq Rizal tekun dengan pemanduannya.Dalam keadaan sekeliling yang suram dengan senja dan lampu jalan,Nur Alia mencuri  pandang Syafiq Rizal yang leka memandu.Dalam kemarahan,dalam baran dia,ada juga sifat tulus,ikhlas,caring dari hati dia kan.Kenapa kadang-kadang dia baik terhadap aku?Siapa sebenarnya Rizal?Stop it Alia,kau kena ingat kau kahwin dengan Rizal bukan atas dasar cinta.Cuma paksaan dan untuk mama dan abah.Kau pun tahu lepas ni Rizal akan lepaskan kau,so jangan jatuh hati dengan dia.Jangan.Sambil Nur Alia sibuk merenung Syafiq Rizal disebelahnya lalu Nur Alia terlelap disitu kerana kepenatan.

No comments:

Post a Comment