Wednesday 20 March 2013

NOVEL : Mr & Mrs EGO(BAB 5)


BAB  5
Ashraf Hakimi termenung di halaman rumahnya.Dia melihat anak-anak ikan di dalam kolam dan memberi makan kepada ikan tersebut.Dari jauh Aisya, kakak sulungnya melihatnya  dengan sayu sekali.

“Hai Kimi nak bagi ikan-ikan tu mati kekenyangan ke.” Tegur Aisya kepada adiknya.Dia sudah masak dengan perangai adik lelakinya itu.Jika Ashraf Hakimi termenung jauh mesti dia memikirkan sesuatu.

Ashraf Hakimi tersedar dari lamunan dan menyimpan bekas makanan tersebut.Ashraf Hakimi cepat-cepat mematikan lamunannya.Dia tidak mahu kakaknya syak dia tengah fikirkan Nur Alia.

“Tak la akak,lebih baik ikan-ikan ni mati kekenyangan dari mati kelaparan tahu.” Perli Ashraf Hakimi memandang Aisya.

“Iyela tu Kimi... Kimi tak keluar dating dengan Liana?Terperuk je kat rumah.” Tanya Aisya sambil menyiram pokok bunga di halaman rumah.

“Liana sibuk dengan kerja kak.Esok baru kami keluar.Akak pagi-pagi ni nak pergi mana?” 

“Sama la kamu dua orang masing-masing sibuk memanjang.Akak nak pergi butik mama Alia, akak kerja sana.Kimi akak nak tanya something fasal Alia sikit boleh?” Aisya berhenti menyiram pokok bunga lalu menghampiri Ashraf Hakimi.

“Huh fasal Alia?Kenapa dengan dia kak?” Ashraf Hakimi memandang kakaknya penuh minat.Padahal didalam hatinya menanti soalan Aisya penuh debar.

“Kamu masih ada hati dengan dia ke Kimi?Sebab akak tengok kamu macam sedih bila tahu Alia dah kahwin.” Aisya ingin kepastian mengenai perasaan adiknya itu pada Nur Alia.

“Err sedih?Mana ada Kimi sedih.Kimi macam biasa je kak.Perasaan akak je kut.” Jawab Ashraf Hakimi sambil tersenyum  menampakkan giginya  yang tersusun cantik kepada Aisya.

“Baguslah kalau macam tu Kimi.Kimi tu dah nak kahwin dengan Liana tak baik kalau teringat atau masih simpan perasaan pada Alia.Alia dah jadi isteri orang,kamu tak lama lagi jadi suami orang.Jaga hati dan perasaan isteri kamu nanti.” Tegas Aisya.Aisya tidak mahu adiknya memikirkan Nur Alia lagi kerana dia sudah menjadi hak Syafiq Rizal.

“Ya Allah akak percayalah dengan Kimi.Kimi dah tak ada perasaan apa-apa dekat Alia.Cuma...” Kata-kata Ashraf Hakimi terhenti.

“Cuma apa Kimi?” Tanya Aisya dengan marah.

“Cuma Kimi rasa bersalah sangat dengan Alia kak dan Kimi rasa bodoh sebab tak terima cinta Alia dulu.Alia bersungguh sungguh sayang Kimi.Tapi Kimi buat dia macam patung!Kimi tak hargai cinta dia dulu.Kimi menyesal sangat kak,menyesal.Kimi terlalu ikutkan perasaan Kimi.Kimi terlalu pentingkan diri sendiri,dulu Kimi buta!Kimi tak nampak akan keikhlasan cinta Alia.Kimi rasa rimas dengan Alia yang terlalu ambil tahu fasal Kimi padahal itu salah satu kasih sayang yang Alia tunjukkan dan beri pada Kimi.Tapi Kimi tak sedar kak.Lepas sahaja tamat pengajian di UiTM,Kimi putus dengan Diana sebab Diana bukan macam Alia.Diana hanya tahu memaksa,memberontak,dan tidak setia dengan Kimi.Kimi terpaksa putuskan hubungan dengan Diana dan Kimi tekad mencari Alia semula.Tetapi bila Kimi dapat tahu yang Alia sudah berkahwin putus harapan Kimi kak.Kimi rasa bersalah sangat dengan Alia.Kimi tidak sempat meminta maaf kepada Alia atas apa Kimi pernah buat kepada dia dulu,kerana menyakitkan hati Alia dan menipu dia kak.Kimi berharap dapat jumpa Alia untuk meminta maaf dan boleh terima Kimi lagi sebagai kawan.Kimi tahu tiada peluang untuk Kimi dapatkan hati Alia semula.Kimi tahu Alia bukan untuk Kimi,mungkin Alia adalah yang terbaik untuk Rizal.Kimi hanya mampu berdoa agar Alia bahagia disamping suaminya Syafiq Rizal.” Sayu hati Ashraf Hakimi meluahkan apa yang terpendam di dalam hati.

“Itulah Kimi dah dapat peluang dulu kamu sia-siakan.Masa bukan boleh diputar semula mungkin ini takdir buat kamu dan Alia.Nak menangis nak merayu pada Alia pun tak guna dah.Dia dah jadi isteri orang.Alia milik Rizal dik.” Tegas Aisya.Dia sebenarnya kesian melihat adiknya itu.Tetapi masa tidak boleh diputar kembali.Nasi sudah menjadi bubur.Kehidupan perlu diteruskan juga.

“Hmm mungkin bukan jodoh Kimi dan Alia akak.Kimi redha.Sekarang ni Kimi nak minta maaf pada Alia itu je.Kisah-kisah kami yang dulu hanya tinggal kenangan.” Sayu Ashraf Hakimi.Dia sedar memang tiada peluang untuk dirinya.Semuanya sudah terlambat.

“Sabarnya dik.Ada hikmah semua yang berlaku nanti kamu pergilah jumpa Alia.” Senyum Aisya sambil memegang bahu adiknya.

“Terima Kasih kak,”

“Sudah... jom tolong akak hantar barang-barang semua ni pergi butik mama Alia.Akak dah lambat ni.” Aisya berlalu ke kereta.

“Aduh banyaknya kak barang ni.Lepas hantar akak kena belanja Kimi makan okey!” Seloroh Ashraf Hakimi sambil mengangkat barang tersebut kedalam but kereta.

Sampai sahaja di butik,kereta Ashraf Hakimi berhenti betul-betul didepan butik Puan Lisa.Ashraf Hakimi meluru keluar dai kereta untuk mengangkat barang di but dan terus membawa masuk ke dalam butik.Tiba-tiba dia terlanggar seseorang.

“Aduh!Hey jalan tu tengok la orang sikit.Nasib baik tak jatuh barang-barang tu.” Marah Nur Alia memegang dahinya yang dilanggar oleh barang-barang itu.

“Ehh sorry... sorry saya tak perasan tadi Lia.” Ashraf Hakimi kelam kabut.Dia mencuri pandang wajah Nur Alia.Dia terlalu lama tidak melihat wajah Nur Alia.Jauh disudut hati Ashraf Hakimi dia merindui Nur Alia.

Aik macam pernah dengar suara dia ni?Oh tidak!Tak kan lah!Ashraf Hakimi?Apa dia buat kat sini?Ngomel hati Nur Alia.

“Err... buu buuat apa kat sini?Mana kak Aisya?” Tanya Nur Alia gugup memandang Ashraf Hakimi.Nur Alia menjadi tidak keruan apabila melihat Ashraf Hakimi.

“Tu ada kat luar lagi.Kak Aisya minta tolong saya hantarkan barang-barang ni.” Senyum Ashraf Hakimi dengan mesra.

Ahh tak payah la buat senyum macam tu!Menyampah tahu tak menyampah.Kalau boleh aku tak nak tengok muka dia lagi.Tapi nak buat macam mana,kak Aisya kakak angkat aku.Dapat title pun masa aku couple dengan Hakimi.Disebabkan tak ada kakak kandung ,aku ambil kakak Hakimi sebagai kakak angkat.Arghh!Kecil betul dunia ni kan padahal sebenarnya dunia ni besar.

“Oh yeke... okey letak je kat situ.” Nur Alia  bergegas pergi.Dia tidak mahu berbual panjang dengan Ashraf Hakimi.Lagi dia berbual lagi dia sakit hati dan akan timbul satu perasaan,iaitu perasaan rindu!

“Alia kejap... Kimi nak tanya something.” Ashraf Hakimi menghalang jalan Nur Alia.Dia memandang tepat wajah Nur Alia.

“Apa?” Tanya Nur Alia.Dia sangat rimas akan situasi tersebut.

“Boleh Kimi tahu Alia masihhhh...” Tidak sempat Ashraf Hakimi habiskan pertanyaannya.Syafiq Rizal memanggil Nur Alia dari arah belakang.

“Alia ooo Alia awak kat mana.” Langkah Syafiq Rizal terhenti apabila melihat Ashraf  Hakimi berada disisi Nur Alia.

Siapa lelaki ni?Boleh jadi  pakwe Alia si Ashraf Hakimi tu?Yang Alia pernah ceritakan dulu mungkin.Rengus hati Syafiq Rizal.

“Ye... ye saya ada kat sini Rizal.” Nur Alia menyahut panggilan itu lalu pergi kearah Syafiq Rizal.

“Siapa ni Lia?” Tanya Syafiq Rizal dengan nada suara yang tinggi.

Alamak mampus aku,lepas ni dia bertukar jadi The Hulk pula.Yang Kimi pun satu datang time macam ni buat apa.Parah aku lepas ni.Getus hati Nur Alia yang tidak keruan itu.

“Err saya Ashraf Hakimi kawan Alia.” Senyum Ashraf Hakimi memandang Nur Alia.

I see... so kau la Ashraf Hakimi.” Kata Syafiq Rizal menjeling pada Nur Alia disebelahnya.

“Rizal jom kita balik,banyak kerja saya nak buat dirumah.” Ajak Nur Alia yang dalam keresahan itu.Sebelum apa-apa berlaku lebih baik Nur Alia mengajak Syafiq Rizal pulang kerumah.

“Ehh kejap la sayang... saya baru nak berkenalan dengan kawan sayang ni.” Syafiq Rizal merangkul pinggang Nur Alia dengan kemas.

Pehal mamat ni pegang pinggang aku pula.Rimas la.Malu pun ada.Kalau nak bagi Kimi cemburu  pun agak-agak la.Getus Nur Alia didalam hati.

“Lain kali jela... kita ada hal kan nak kena settle sayang.Jom laa...” Manja suara Nur Alia mengajak Syafiq Rizal pulang ke rumah.

Mak aih suara minah ni manja la pula.Siap panggil sayang lagi!Sebelum ni tak pernah nak buat suara macam ni bila bercakap dengan aku.Ini dah depan Hakimi baru nak berubah suara kau kan.Kalau selalu macam ni kan seronok sikit hati aku Lia.Getus hati Syafiq Rizal.

“Okey sayang jom kita balik.So Hakimi kami balik dulu kalau ada masa kita jumpa lagi dan berkenalan dengan lebih rapat.” Ujar Syafiq Rizal pada Ashraf Hakimi.Syafiq Rizal berlalu keluar dari butik sambil menggenggam tangan Nur Alia dengan erat.

Ashraf Hakimi hanya tersenyum melihat gelagat suami isteri itu.Dia sangat cemburu melihat mereka.“Semoga bahagia Nur Alia.” Sayu hati Ashraf Hakimi memandang Syafiq Rizal dan Nur Alia yang berlalu pergi.

Nur Alia tidak sedap hati kerana terserempak dengan Ashraf Hakimi tadi.Bukan itu sahaja.Dia juga risau akan Syafiq Rizal.Risau Syafiq Rizal akan membuat benda yang tidak diingini di butik itu.Kalau boleh dia tidak mahu berjumpa dengan Ashraf Hakimi lagi.Tetapi disebabkan kemalangan kecil di butik tadi membuatkan Nur Alia berasa ada sesuatu yang tidak kena.Nur Alia tidak mahu dianggap oleh Syafiq Rizal bahawa dia seorang perempuan yang tidak mengenang budi kerana Syafiq Rizal terpaksa berkahwin dengan dia.Pada masa yang sama dia takut jika Syafiq Rizal fikir Nur Alia masih menagih kasih dari Ashraf Hakimi.Dia tidak ada niat langsung untuk kembali kepada Ashraf Hakimi.Ya Allah jauhkan lah aku dari perasaan itu.Aku tidak mahu mengulanginya semula.Cukuplah apa yang terjadi pada aku dulu.Ngomel hati Nur Alia.

“Alia... umi ajak kita makan tengah hari di rumah umi.Nanti awak beritahu mama kita ke sana ye.” Tenang Syafiq Rizal memberitahu Nur Alia.Padahal di dalam hatinya dia sangat sakit dan di dalam kepalanya ligat memikirkan hal yang berlaku di butik tadi.

Nur Alia diam.Tiada jawapan keluar dari mulut Nur Alia.Dia memandang jalan raya dengan kosong.

“Lia awak dengar ke tak saya cakap dengan awak ni?Sudah la fikirkan si Ashraf Hakimi tu.Saya suami awak Lia jaga sikit hati saya ni!” Nada suara Syafiq Rizal sedikit marah.Dia tidak dapat mengawal kemarahannya.

“Yang awak nak melenting kenapa Rizal?Awak kalau tak tahu apa yang saya tengah fikirkan jangan nak marah tak tentu fasal!Ye nanti saya beritahu mama kita pergi rumah umi okey!” Nur Alia tidak boleh menahan sabar dengan kata-kata Syafiq Rizal.Dia sangat tidak suka jika Syafiq Rizal berkata sedemikian.

Aik aku tegur sikit marah aku pula?Rengus hati Syafiq Rizal.

Fine Lia... saya tegur sikit nak marah saya balik.Awak ni pantang ditegurkan?” Syafiq Rizal kesal kerana isterinya memarahinya semula.Dia tidak dapat menerima jika Nur Alia memikirkan fasal Ashraf Hakimi.

“Ye saya tahu awak menegur tapi awak jangan buat andaian sendiri dan jangan sebut nama Ashraf  Hakimi.Awak nak tegur tu tak payah nak masukkan sebab Hakimi tu dalam teguran awak.” Nur Alia berkata tegas kepada Syafiq Rizal.Dia dapat merasai air matanya ingin jatuh kerana menahan geram dan sakit hati.Tetapi Nur Alia mengawal air mata itu dari terjatuh.Dia tidak mahu Syafiq Rizal perasan dia menangis.

“Yela saya minta maaf.Sudah la tu dengan muncung itik awak pendek.Ingat saya terpikat ke?” Syafiq Rizal menarik mulut Nur Alia sambil tersenyum.Dia tidak mahu Nur Alia merajuk terlalu lama.

Dia ni kan saja nak tambahkan sakit hati aku.Dah la tegur pun tak serupa bikin sekarang mengata aku pula.Macam nak tumbuk-tumbuk mamat ni.Nur Alia marah di dalam hati.

“Apa ni tarik mulut orang dah la mengata saya.Tak padan dengan mulut tak ada insurans.Poyo pula tu awak ni.” Selamba Nur Alia membalas kutukkan Syafiq Rizal padanya.

“Ehh saya pula yang kena balik.Saya cium awak baru tahu!Apa pun tak boleh nanti!Haa nak yang mana Lia?” Syafiq Rizal ingin menceriakan Nur Alia semula dengan kata-katanya itu.

“Euww tak ingin la saya.Baik saya cium ayah awak je.Dapat juga pahala.” Nur Alia membuat muka selamba.

“Dari awak cium ayah saya,baik awak cium saya ni dapat juga pahala what.Suami awak kan.” Syafiq Rizal memegang pipinya sambil menunjuk pada Nur Alia.

“Tak rela saya nak cium awak Rizal!” Nur Alia membidas jawapan Syafiq Rizal.Padahal dia tahu memang dapat pahala jika mencium suami.

“Haha awak ni comel kan pendek kalau tengah marah.Untung saya dapat awak Lia,” 

“Yeke?Untung la sangat.Jangan lupa nanti awak kena lepaskan saya.Ingat!” Nur Alia memberi amaran kepada Syafiq Rizal sambil menampar peha suaminya

“Adoi!Sakit la,tak nampak ke saya tengah drive ni.Nanti tak fasal-fasal accident nanti.” Kata Syafiq Rizal.Jauh disudut hatinya dia terlalu berat ingin melepaskan Nur Alia.

No comments:

Post a Comment