Tuesday 9 June 2015

NOVEL : Mr & Mrs EGO (BAB 21)


BAB 21
Sampai sahaja di Jeti Kuah Pulau Langkawi,Pak Ngah Syafiq Rizal menyambut mereka dan membawa  mereka ke rumah nenek Syafiq Rizal.Sementara didalam perjalanan menuju ke Kampung  Berjaya Pulau Langkawi,Syafiq Rizal dan Pak Ngahnya bersembang rancak.Sementara itu,Nur Alia yang berada di tempat duduk belakang tersenyum melihat 



sekitar Langkawi.Kawasan Kampung  Berjaya  tetap cantik dan indah.Sudah lama Syafiq Rizal tidak pulang ke kampung itu.Rasa rindu pada neneknya menggunung di dalam hati.Kali ini Syafiq Rizal pulang ke kampung bersama Nur Alia.Dia pasti neneknya tentu gembira melihat Syafiq Rizal membawa isterinya bersama.Neneknya tidak tahu bahawa mereka akan datang ke Pulau Langkawi.Hanya Pak Ngah dan juga Mak Ngah Syafiq Rizal sahaja yang tahu mereka datang ke Pulau Langkawi.

“Assalamualaikum Tok Piah... tok ooo... tok.” Syafiq Rizal memberi salam pada neneknya.Nur Alia di sebelah Syafiq Rizal tersenyum melihat gelagat suaminya yang sedikit gelisah kerana salamnya tidak dijawab oleh Tok Piah.

“Mana tok ni tak kan tidur kut.” Syafiq Rizal menggaru kepalanya yang tidak gatal itu sambil melihat sekitar rumah neneknya.

“Waalaikumussalam...Ya Allah hang ka Rizal!Awat balik rumah tok tak habaq dulu.” Salam Syafiq Rizal dijawab Tok Piah yang datang dari arah belakang Syafiq Rizal dan Nur Alia.

“Tok pi mana tadi... penat Rizal bagi salam kat Tok.” Syafiq Rizal mencium tangan neneknya dan diikuti oleh Nur Alia yang berada disebelah Syafiq Rizal.

“Tok pi rumah kawan tok sat tadi.Hang pun nak balik rumah tok tak telefon dulu.Amboi comey isteri hang nah Rizal.” Bebel Tok Piah pada Syafiq Rizal sambil melihat Nur Alia disisi Syafiq Rizal yang tersenyum manis melihat gelagat Tok Piah.

“Tok apa khabar... Tok sihat?” Ramah Nur Alia.

“Alhamdulillah sihat... mai masuk dulu boleh kita sembang panjang lagi.” Tok Piah menarik tangan Nur Alia dan meninggalkan Syafiq Rizal terpinga-pinga disitu.
Nur Alia mengekori Tok Piah masuk kedalam rumah.Nur Alia sangat teruja melihat perabot yang tersusun kemas didalam rumah Tok Piah.

“Rizal bawa mai masuk barang hang dalam bilik tamu,tok nak pi dapur sat nak masak untuk hangpa.Budak bertuah betul Rizal ni,nak balik rumah tok tak habaq awai-awai.” Tok Piah membebel pada Syafiq Rizal sambil menuju ke dapur rumahnya.

“Alaa tok jangan la marah.Rizal nak buat surprise kat tok,lagipun Rizal mai Langkawi sebab ada kerja sikit tok.Alia pun tak pernah mai Langkawi lagi.Jadi nanti tok tak bosan sebab Alia boleh teman tok selama seminggu ni.” Kata Syafiq Rizal sambil membawa masuk bagasi kedalam bilik tamu.Tok Piah tidak tahu bahawa Syafiq Rizal dan Nur Alia sebenarnya perlu berbulan madu. Tetapi jika dia beritahu perkara sebenar sudah pasti Tok Piah akan membebel pada Syafiq Rizal.

“Laaaa... awat sat sangat hangpa dok sini,dok la lama sikit.” Kata Tok Piah.

“Sebenarnya memang nak tinggal lama sikit tok.Tapi kerja banyak lagi tak siap dekat KL.” Ujar Nur Alia pada Tok Piah sambil menolong Tok Piah di dapur.

Hangpa ni kuat sangat kerja.Tapi baguih juga untuk masa depan hangpa juga.Alia awat tak tukaq baju?Pi tukaq dulu,dalam bilik tamu tu ada tok letak kain batik kalau Lia nak pakai.Cuba pi cari dalam almari tengok.” Tok Piah melihat Nur Alia disisinya.

“Err... lupa pula Lia.” Nur Alia bergegas ke bilik tamu untuk menukar pakaian.Dia melihat Syafiq Rizal sedang menyusun bagasi.

“Awak... ” Nur Alia menegur Syafiq Rizal.

“Yup kenapa Lia?”

“Boleh keluar kejap tak?Saya nak tukar pakaian,”

“Laaa... tukar jela bukan saya nak tengok pun.” Selamba Syafiq Rizal.

“Awak please keluar cepat.Nanti saya jerit,biar awak kena bebel dengan Tok Piah!” Ugut Nur Alia kepada suaminya sambil tersengih.

“Ehh... ugut saya pula.” Syafiq Rizal mencuit hidung Nur Alia lalu keluar dari bilik tamu itu.

Ishh sempat lagi nak cuit hidung aku!Nur Alia memandang kain batik didalam almari tersusun rapi.Nur Alia mengeluarkan sehelai kain batik lalu membelek kain batik itu.Nur Alia merenung kain batik itu sambil mengerutkan dahinya.Aduh!macam mana nak pakai ni.Tak pernah aku pakai kain batik sebelum ni,nak try juga pakai.Ini kalau tak pakai betul-betul memang seksi habis kalau kain batik ni terlucut!Hmm… better aku pakai seluar dekat dalam dan pakai kain batik dekat luar,selamat sikit.Nanti kalau tiba-tiba terlucut tak la malu.Ngomel Nur Alia sambil terkial-kial menyarung kain batik itu.

“Haaa... kan lawa pakai kain batik.Pandai Lia pakai kain batik.” Senyum Tok Piah memandang Nur Alia.

“Selesa juga pakai kain batik ni kan tok.Patut la kena sopan bila pakai kain batik ni.Tok nak masak apa hari ni?”

“Tok nak masak tomyam,sambal belacan,kangkung ikan masin,kari ayam dengan ikan masak asam pedas.Rizal memang suka sangat dengan asam pedas Lia.Nanti Lia boleh masak untuk Rizal.” Senyum Tok Piah sambil menumis bawang didalam kuali.

“Waaa... bau apa ni see..see.. dapnya …” Tiba-tiba Syafiq Rizal datang dari arah ruangtamu.Dia tergagap kerana melihat Nur Alia memakai kain batik. Ayu juga budak pendek ni pakai kain batik.Puji Syafiq Rizal pada isterinya didalam hati.

Awat muka hang jadi macam tu Rizal?” Tegur Tok Piah melihat riak muka Syafiq Rizal sedikit terkejut.

“Ehh... takda apa aih tok.Rizal pi surau dulu nah tok.” Kata Syafiq Rizal yang segak berbaju melayu itu.Dia masih memerhati Nur Alia yang sedang sibuk menolong Tok Piah di dapur lalu meninggalkan mereka disitu dan pergi ke surau untuk berjemaah solat Maghrib.

Sambil Nur Alia dan Tok Piah sedang menyiapkan persiapan makan malam.Nur Alia tiba-tiba terpegun dengan laungan azan Maghrib di surau berdekatan. “Syahdunya suara siapa yang azan tu tok?” Tanya Nur Alia kepada Tok Piah.

“Rizal yang laungkan azan Lia.Kalau Rizal balik kampung,dia akan ke surau dan laungkan azan.Dia memang kenal Imam surau tu sejak Rizal kecil lagi,”

“Oh yeke tok... ” Jawab Nur Alia.Dia masih lagi terpegun dengan luangan azan oleh suaminya itu.Syahdunya suara dia... sayu hati aku dengar.Puji Nur Alia didalam hati.
Selepas mereka selesai makan malam,Nur Alia pergi ke tingkap rumah Tok Piah.Dia melihat bulan dan bintang sangat cantik di langit yang gelap.Malam itu langit cerah kerana bulan penuh.Nur Alia dapat merasai angin sedang bertiup membuatkan rambutnya sedikit kusut.Nur Alia mengikat semula rambutnya supaya lebih kemas.

“Tak payah la ikat rambut tu Lia.” Bisik Syafiq Rizal di belakang Nur Alia.

“Ehh awak buat apa dekat sini Rizal.Tok Piah mana?” Nur Alia terkejut melihat suaminya.

“Tok Piah dah tidur Lia.Tinggal kita dua je dekat sini.Cantik kan bulan malam ni Lia.Bulan macam tahu-tahu je kita nak dating dekat tepi tingkap malam ni.” Sengih Syafiq Rizal.

“Awalnya tok tidur.Ehh bila pula kita dating Rizal.Awak yang menyibuk datang dekat sini,”

“Selalunya memang tok tidur awal.Belum pukul 11 malam tok dah tidur.Lia... contoh la kan awak ada dekat KL,saya ada dekat Langkawi.Dekat KL awak sedang tengok bulan di langit.Saya dekat Pulau Langkawi ni pun sedang tengok bulan di langit.Awak rasa kita tengok bulan yang sama tak eh?” Syafiq Rizal melepaskan satu keluhan sambil memandang bulan di langit.

“Iye la,awak tengok la keadaan sekarang.Sunyi dan sepi je.Jam baru pukul 10.30 malam.Kalau dekat KL,jam macam ni ramai lagi yang keluar rumah.Awak tanya saya kita tengok bulan yang sama ke tak?Awak ni tak belajar ke dulu Rizal?Penat-penat umi dan ayah hantar awak belajar.Itu la,orang  suruh belajar tapi awak pergi mengorat anak dara orang.Memang kita tengok bulan yang sama Rizal.Awak duduk lah dekat Johor ke,dekat Pahang ke,dekat Negeri Sembilan ke,bulan yang sama jugak awak tengok dekat langit tu,”

“Itu la beza kampung dan bandar Lia... Mana ada saya mengorat anak dara orang.Saya mengorat anak dara Encik Sufian je.” Sengih Syafiq Rizal memandang isterinya.

“Ahh tak payah nak menggatal lah.Awak tak reti nak tidur ke Rizal?Esok nak kena bangun awal pergi kerja,”

“Ala Lia,meeting je.Lagipun projek Chalet tu dah nak siap.” Syafiq Rizal menarik nafas.

“Oh yeke...”

“Iye pendek.” Syafiq Rizal mengusik isterinya.

“Suka hati awak je kata saya pendek!” Muncung Nur Alia.

“Buat lagi muncung itik tu.Saya cium nanti baru tahu!”

“Eleh nak cium la sangat.” Jeling Nur Alia.

“Oh cabar saya ye?” Syafiq Rizal menarik Nur Alia dekat dengannya.

“Syafiq Rizal,jangan buat benda yang tak senonoh.” Bergetar suara Nur Alia.

“Hah tahu pun takut.Lia... apa impian dalam hidup awak ye?” Tanya Syafiq Rizal memandang Nur Alia di sisinya.

“Impian saya?Dulu masa sekolah banyak impian saya.Alhamdulillah capai juga impian saya.Tapi sekarang,impian saya dah bertukar.Sekarang saya impikan seorang suami yang boleh menjaga saya dan sayang saya dengan ikhlas.Dia tahu tanggungjawab dia sebagai seorang suami.Paling penting dia adalah seorang yang soleh dan menjadi imam saya dan juga seorang ayah yang baik untuk anak-anak saya nanti.” Senyum Nur Alia sambil melihat bulan di langit.

“Hmm macam saya je ?”

“Hah?Eeee perasan je.Awak kena ingat ye Rizal.Lepas ni awak kena lepaskan saya.Jangan lupa apa yang kita janjikan sebelum ni ye.Okey lah saya nak masuk tidur dulu.Goodnight!” Nur Alia meninggalkan suaminya disitu seorang diri.Syafiq Rizal melihat tubuh isterinya sudah masuk kedalam bilik tidur.


Saya harap suami yang awak impikan tu adalah saya.Selamat malam Alia.Ngomel Syafiq Rizal sambil memandang bulan di langit.

1 comment: