Tuesday 9 June 2015

NOVEL : Mr & Mrs EGO(BAB 27)


BAB 27
Angin bertiup nyaman di pagi hari kelihatan burung beterbangan riang untuk mencari makanan.Nur Alia di halaman rumah Tok Piah sedang menyapu daun-daun kering yang berselerak di atas tanah.Sekarang jam pukul berapa eh?Kenapa Rizal tak pergi meeting lagi.Selalunya  waktu macam ni dia dah keluar rumah.Nur Alia meluru masuk kedalam rumah mencari Syafiq Rizal.Nur Alia melihat Syafiq Rizal sedang membaca surat khabar di ruangtamu.

“Awak tak ada meeting ke hari ni Rizal?” Nur Alia mengerut dahinya melihat Syafiq Rizal sedang membaca surat khabar.

Nope... awak pergi bersiap saya nak bawa awak jalan-jalan Langkawi.” Kata Syafiq Rizal matanya masih lagi tertumpu di surat khabar.

Seriously awak nak bawa saya Rizal?Sekarang?” Nur Alia berasa ingin melompat ketika itu.

“Yup... awak pergi bersiap lambat saya tinggal awak je.” Selamba Syafiq Rizal.

“Okey!Kejap ye.” Nur Alia bergegas ke bilik untuk menukar pakaian.

“Jangan lupa bawa kamera!” Jerit Syafiq Rizal kepada Nur Alia yang sudah berada didalam bilik.Syafiq Rizal tersenyum melihat  Nur Alia yang kelihatan gembira itu.

“Awak nak pergi melawat tempat-tempat yang menarik dulu ke ataupun nak pergi shopping dulu Lia?Kalau nak shopping dulu jom saya bawa awak pergi kedai yang best untuk shopping mesti awak rambang mata.Kalau awak nak pergi melawat tempat menarik kita pergi sana dulu.So… macam mana Lia?”

“Hmm... saya nak naik bot so kita pergi melawat dulu boleh kan?” Tanya Nur Alia.

“Okey boleh je.Saya akan bawa awak pergi Kilim Geoforest Park dulu.Kat sana nanti awak akan naik bot dan dapat lihat permandangan pulau-pulau,tengok kehijauan hutan paya bakau,Gua Kelawar,dan banyak lagi.Mesti awak suka.” Senyum Syafiq Rizal kepada Nur Alia yang sudah tidak sabar ingin melihat sekitar Pulau Langkawi.

Mereka pergi ke destinasi yang ingin ditujui.Selepas sahaja mereka berlayar menaiki  bot melihat keindahan permandangan di sekitar Kilim Geoforest Park,mereka pergi ke Tasik Dayang Bunting untuk melihat pulau tersebut.

“Lia... awak nampak tak bentuk deretan bukit dan gunung di sekeliling tasik tu macam seorang wanita hamil yang sedang berbaring kan.” Kata Syafiq Rizal.

“Yela awak... unik betul,”

“Okey lepas ni awak nak pergi mana pula Lia?”

“Jom kita naik Cabel Car Rizal.Saya teringin sangat nak naik.Memang wajib kalau datang Pulau Langkawi mesti nak naik Cabel Car,”

“Betul awak nak naik Lia?Tak takut eh?Nanti kalau rasa gayat jangan peluk saya ye! ” Syafiq Rizal mencuit hidung Nur Alia.

Hey saya ni bukannya takut pada tempat tinggi okey.” Nur Alia menjeling manja pada Syafiq Rizal.

“Haha... betul ni?Nanti kalau awak takut jangan peluk saya macam awak peluk saya masa rumah Tok Piah tak ada elektrik hari tu ye.Okey jom nanti ramai orang pula dekat sana,”
Nur Alia dan Syafiq Rizal bernasib baik kerana tidak ramai orang ketika itu.Mereka menaiki Cabel Car dan menikmati keindahan bukit bukau dan gunung-ganang.

“Ya Allah cantiknya permandangan.” Senyum Nur Alia sambil menangkap gambar.

“Lia... nampak tak air terjun tu,”

“A ahh... cantiknya Rizal!”

Mereka menangkap gambar permandangan disitu dan menikmati keindahan sambil mengisi perut dengan makanan ringan. “Lepas ni awak nak pergi mana pula Lia.” Tanya Syafiq Rizal kepada Nur Alia disisinya yang sedang mengunyah chewing gum.

“Hmm... saya pun tak tahu Rizal tempat mana lagi yang best?”

“Kita pergi Dataran Lang nak?Nanti awak boleh tangkap gambar puas-puas kat sana.” Senyum Syafiq Rizal memandang gadis kecil molek itu.

“Boleh jugak.Saya nak tangkap gambar burung helang besar dekat situ.Nanti boleh simpan dalam album,”

“Haa ikut awak la Lia nak tangkap gambar ke nak duduk atas burung helang tu ke.Suka hati awak ye pendek.” Sengih Syafiq Rizal.

“Ehh kesitu pula awak ni.Jom la kita pergi,”

Syafiq Rizal dan Nur Alia menaiki kereta lalu pergi  ke Dataran Lang. “Awak banyak lagi tak tempat kita nak pergi melawat?” Tanya Nur Alia sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.

“Kalau awak tengok dalam peta tu memang banyak tempat Lia.Kenapa awak tanya?”

“Sebab saya rasa macam dah banyak tempat kita pergi.Lagipun sekarang dah petang ni.Saya rasa lepas pergi Dataran Lang kita balik rumah ye.Shopping kita pergi masa nak balik KL nanti jela.Saya tak beli banyak barang pun.” Ujar Nur Alia sambil melihat peta di tangannya.


“Saya okey je Lia.Tak apa kalau kita tak sempat melawat semua tempat,lain kali kita boleh datang Pulau Langkawi lagi.” Syafiq Rizal memandu menuju ke Dataran Lang.

1 comment: