Tuesday 9 June 2015

NOVEL : Mr & Mrs EGO(BAB 33)


BAB 33
Nur Alia terjaga dari tidurnya kerana sakit perut.Mungkin kerana perutnya kosong sebab tidak makan malam.Dia menekan perut dan menahan pedih. Perut ni tengah malam macam ni pula dia nak sakit,terpaksa la aku kena turun bawah cari makan.Rengus Nur Alia sambil 

mengerut dahinya.Dia bingkas turun dari katil dan menuju ke dapur.Nur Alia mengambil maggi didalam laci dan menyelongkar peti sejuk.Dia mengeluarkan sebiji telur dari peti sejuk.Ketika Nur Alia menoleh dan  ingin menutup peti sejuk. “Arghh” Telur ditangan Nur Alia pantas disasarkan di muka Syafiq Rizal.

“Err awak sorry...apa awak buat dekat sini?” Nur Alia sebenarnya rasa bersalah pada Syafiq Rizal dan pada masa yang sama dia ingin tergelak melihat muka Syafiq Rizal yang sudah berlumuran dengan telur.

“Awak tu pula buat apa dekat dapur tengah malam ni Lia?Ini siapa nak bersihkan saya ni.” Syafiq Rizal melihat bajunya penuh dengan telur.

“Saya nak masak maggi perut saya ni tiba-tiba je lapar, awak pergi bersihkan diri awak tu.Busuk la!”

“Sebagai denda masakkan maggi untuk saya jugak.” Sengih Syafiq Rizal.

“Kacau betul la awak ni…”

“Jangan banyak cakap.Cepat masakkan maggi untuk saya!” Syafiq Rizal menunggu isterinya di meja makan.

Macam mana mamat poyo tu boleh terjaga dari tidur!Kacau betul la… kan dah kena masakkan maggi untuk dia.Muncung Nur Alia sambil menghidangkan maggi kari kedalam mangkuk.

“Nah…”

Wow sedapnya bau!” Syafiq Rizal mencapai sudu lalu menyuap maggi kedalam mulut.

“Awal awak bangun... kenapa?”

“Saya bukannya bangun awal.Saya terjaga sebab terdengar bunyi  bising dekat dapur.Saya ingatkan kucing tadi rupa-rupanya…” Sengih Syafiq Rizal.

“Apa pandang-pandang?” Nur Alia mengangkat kening.

“Hehe macam mana rumah baru kita ni okey tak?”

“Cantik rumah ni.Semua perabot dalam rumah ni awak ke yang susun?”

“Yup saya la,siapa lagi.Tapi kalau awak nak susun lain perabot dalam rumah ni saya okey  je” Kata Syafiq Rizal.

“Tak apa,lagipun dah cantik awak susun.Saya cuma nak kemaskan sikit lagi barang,”

“Okey.Lia selama kita berkahwin ni awak ada tak rasa menyesal berkahwin dengan saya?”

“Menyesal?Entah,saya rasa macam tak kahwin je sebab saya tengah tunggu awak lepaskan saya.Bila awak nak lepaskan saya Rizal?Saya tengok awak dan Marisa mesra  je mesti dah jatuh cinta balik kan?” Nada suara Nur Alia berubah sedikit cemburu.Didalam hati Nur Alia berdebar ketika bertanya soalan itu pada Syafiq Rizal.

“Oh macam tu ke.Sibuk je awak ni nak tahu perasaan saya pada Marisa.” Selamba Syafiq Rizal.

“Sampai bila awak nak simpan saya ni Rizal cepat la pergi melamar Marisa,”

“Ehh suka hati saya la nak simpan awak lama mana pun, saya ni lelaki bila-bila masa je saya boleh kahwin dengan Marisa tu,”

“Macam-macam la awak ni Rizal!” Rengus Nur Alia.

“Lia.Tak kisah la bila saya nak lepaskan awak.Tapi sementara awak masih dibawah jagaan saya sekarang ni,kalau awak  ada apa-apa masalah cerita la dekat saya.Mana tahu saya boleh tolong awak.Saya tahu hati awak tak boleh nak terima saya sebagai suami awak lagi.Tapi kalau boleh anggap je saya ni macam suami sementara okey?” Syafiq Rizal memegang jari jemari Nur Alia dan berharap agar isterinya faham apa yang dia maksudkan.

“Err inshaAllah Rizal.Hmmm… awak pergi bersihkan diri awak boleh?Busuk sangat bau awak.” Nur Alia menarik tangannya perlahan-lahan dari genggaman Syafiq Rizal lalu menutup hidungnya kerana tidak tahan bau busuk telur di badan suaminya.

“Saya tak nak!Awak kena bersihkan saya siapa suruh awak tempek telur dekat muka saya ni,”

Nur Alia mengecilkan matanya dan memandang Syafiq Rizal dengan sinis.“Kenapa  nak salahkan saya pula?Siapa suruh awak buat saya terkejut tadi.So bersihkan sendiri ye Encik Syafiq Rizal.Saya nak sambung tidur.Goodnight. ” Nur Alia berlalu dari meja makan meninggalkan Syafiq Rizal disitu.

Pagi-pagi lagi Nur Alia sudah bangun untuk mengemas rumah barunya.Nur Alia yang berada di ruangtamu sibuk mengeluarkan barang-barangnya didalam kotak lalu simpan didalam bilik.Tinggal satu lagi kotak untuk aku keluarkan semua barang dalam tu dan pergi simpan di tempat yang sepatutnya,ngomel Nur Alia.Laju tangan dia mengeluar barang didalam kotak tersebut.


Ini semua kan barang Rizal kenapa dia tak simpan lagi barang dia ni.Tengok macam barang lama je.Nur Alia mengeluarkan sebuah album lama milik Syafiq Rizal.Dia melihat satu persatu gambar didalam album itu.Ketika Nur Alia sedang khusyuk melihat gambar suaminya,ada satu gambar membuatkan Nur Alia tertarik. Dia ni mesti ‘playboy’ kan dekat sekolah.Tengok muka macho,tinggi, tipu la kalau tak ramai awek.Senyum Nur Alia melihat gambar suaminya ketika zaman persekolahan. Ehh kejap…macam pernah aku tengok la muka dia ni kat mana eh?Nur Alia merenung lama gambar Syafiq Rizal.Ya Allah!Tak kan la dia ni…Riz??Abang Riz??

1 comment: