Wednesday 10 June 2015

NOVEL : Mr & Mrs EGO(BAB 56)


BAB 56
Setiap hari Nur Alia keluar melawat dan bersiar-siar di kawasan Pulau Langkawi.Dia tidak percaya bahawa dia berani memandu seorang diri di kawasan Pulau Langkawi.Sebenarnya jalan di Pulau Langkawi tidak la seperti jalan di Kuala Lumpur.Jika sesat pasti tidak susah untuk mencari jalan pulang berbanding sesat di Kuala Lumpur yang terlalu banyak cabang 

jalan.Nur Alia hanya keluar di siang hari sahaja.Pada malam hari dia hanya tinggal di hotel.Dia tidak berani memandu seorang diri ketika malam hari di tempat orang.Banyak Nur Alia membeli belah di Pulau Langkawi.Sampai sahaja di hotel dia merebahkan dirinya di atas katil.

Fuh penat.Ujar Nur Alia sambil membelek telefon bimbitnya.Mamat ni tak penat ke telefon aku setiap hari?Biar kan lah.Ngomel Nur Alia apabila melihat terdapat misscalled dari Syafiq Rizal.Nur Alia meletak Blackberrynya di atas meja lalu pergi ke tandas untuk membersihkan diri.

Amirul Fahmi masuk ke dalam butik sambil tersenyum pada Aisya. “Assalamualaikum.” Senyum Amirul Fahmi.

“Waalaikumussalam Fahmi.Cari Lia ye.Sorry la Fahmi,Lia tak ada dia pergi Pulau Langkawi,”

“Dia pergi buat apa kak?”

“Nak mencari ketenangan katanya.” Senyum Aisya.

“Oh yeke… mungkin hati dia masih lagi sakit agaknya kak,”

“Itulah Fahmi,akak risau tengok Alia tu.” Sayu suara Aisya.

“Nanti senbuhlah luka dekat hati Lia tu kak.” Senyum Amirul Fahmi menampakkan lesung pipitnya.

“Akak harap kamu boleh bagi dia ceria semula,”

“InshaAllah.Akak saya minta diri dulu ye.Sorry mengganggu.” Amirul Fahmi meminta diri lalu keluar dari butik itu.Ketika di dalam kereta Amirul Fahmi menghantar SMS kepada Nur Alia. 
                                               Hang pi Langkawi tak ajak cek nah!
Nur Alia terdengar telefonnya berbunyi.Nur Alia melihat nama Fahmi tertera di skrin telefon bimbitnya.Kenapa mamat comel ni hantar SMS dekat aku?Nur Alia terus membalas SMS dari Amirul Fahmi.
                                   Hai Fahmi lesung pipit!Sorry la awak lagipun saya datang sini nak release tension,
Amirul Fahmi membalas,
                                  Lesung pipit?Jeles eh saya ada dua lesung pipit?Haha… nevermind Lia,saya faham.Ok saya tak nak ganggu awak…bye!

Nur Alia tersenyum membaca SMS dari Amirul Fahmi.Mana boleh dia pergi Pulau Langkawi bersama Amirul Fahmi.Lagipun Nur Alia masih lagi isteri Syafiq Rizal.Nanti apa pula kata orang jika ternampak Amirul Fahmi dan Nur Alia.

 Dato Kamal merehatkan dirinya sambil melihat ikan didalam kolam.Datin Fauziah datang membawa dulang bersama air teh dan kuih karipap lalu di letak diatas meja yang berada di halaman itu.

“Abang mari makan.” Ramah Datin Fauziah.

“Iyelah…” Dato Kamal berjalan ke arah Datin Fauziah .

“Abang tak keluar hari ni?”

“Malas pula saya nak keluar,nak rehat dekat rumah kejap.” Ujar Dato Kamal.

“Bagus juga kalau abang duduk di rumah,tak la saya risau nanti jadi apa-apa dekat abang,”

“Saya dah sihat Fauziah… tak payah nak dirisaukan lagi.Rizal apa cerita sekarang lama dia tak datang sini?” Tanya Dato Kamal menjamah kuih karipap.

“Rizal sibuk mencari Alia,mana dia ingat nak datang sini,”

“Baru dia tahu nak cari isteri.Dulu dah terlanjur dengan Marisa tak pula dia nak fikir fasal isteri.” Nada suara Dato Kamal berubah tegas.

“Abang jangan terlalu fikir fasal Rizal.Sebenarnya saya tak percaya benda macam tu boleh berlaku,”

“Dari awal saya beritahu awak,Marisa tu lain macam saya tengok.” Kata Dato Kamal.

“Lain macam?Entah la,saya tak nak fikir benda yang buruk fasal Marisa,”

“Awak ni mesti dah terikut cakap Marisa kan?Dari dulu saya tak berkenan dengan perangai Marisa tu.Saya harap Rizal dapat buat keputusan yang betul.” Keluh Dato Kamal sambil menghirup air teh.Datin Fauziah muncung kerana mendengar teguran suaminya itu.

Syafiq Rizal kembali ke pejabat seperti biasa.Dia masih lagi tidak dapat menemui Nur Alia. 

“Encik Rizal semalam ada seorang kawan encik datang.Kalau tak silap saya kawan encik tu bahasakan dirinya Bob.Dia bagi saya kad jemputan reunion.Saya sudah letak diatas meja encik.” Senyum Rose.

“Oh okey Rose thanks.” Syafiq Rizal meluru masuk ke dalam biliknya.

Reunion apa eh.Syafiq Rizal membaca kad jemputan itu.Reunion untuk pelajar Sekolah Menengah Sultan Ibrahim rupanya.Lama Syafiq Rizal merenung kad itu.Kalau macam tu,confirm la Alia pergi.Yes!Boleh la aku jumpa Alia nanti.Syafiq Rizal tersenyum lebar memandang kad jemputan itu.Pantas tangan Syafiq Rizal mencapai telefon bimbitnya lalu menghubungi Mona.

Hello cousin!Mimpi apa kau call aku ni Rizal?”

“Aku mimpi kau semalam Mona.Aku mimpi kau jadi pasangan aku,”

“Ehh kau ni meroyan ke apa Rizal?Aku tahu la kau tengah rindukan Alia,tapi jangan la sampai aku ni pun masuk dalam mimpi kau,”

“Haha… serius aku nak ajak kau temankan aku pergi reunion sekolah aku next week.Kau free tak?”

Wow!Prom night ke?Ehh kenapa kau tak ajak Marisa je jadi pasangan kau?”

“Lebih kurang la.Ajak Marisa?No… no… kalau boleh aku dah tak nak tengok muka Marisa lagi,”

“Lain macam je bunyi?Marisa ada buat apa-apa dekat kau ke?”

“Aku malas nak keluar selalu dengan Marisa.Kau pun tahu kan kes aku dengan Marisa dulu.Padahal aku tak buat pun benda tu dengan Marisa,”

“Okey aku faham.So aku akan jadi pasangan kau la malam tu ye?”

Yes thanks… oh yaa kau jangan beritahu fasal ni dekat Marisa.Kalau dia tahu memang dia mengamuk,”

“Kau tak payah risau.Pandai-pandailah aku cover line okay,”

“Aku harap kau boleh handle Marisa tu.Okey lah aku ada kerja nak buat.Bye.” Syafiq Rizal menamatkan panggilan telefon.


Syafiq Rizal bersandar pada kerusi sambil tersenyum lebar.Dia pasti akan bertemu Nur Alia pada malam itu.Tiba-tiba Syafiq Rizal mengerut dahi.Ehh kejap… kalau macam tu, mesti Alia datang dengan pasangan dia kan.Siapa ye?Syafiq Rizal memikirkan pasangan yang akan mendampingi Nur Alia pada malam reunion tersebut.Hati Syafiq Rizal sedikit cemburu apabila memikirkannya.

No comments:

Post a Comment