Tuesday 9 June 2015

NOVEL : Mr & Mrs EGO(BAB 24)


BAB 24
Marisa memandu keretanya ke destinasi yang ingin dituju.Perasaan rindu pada Syafiq Rizal kian membuak-buak.Marisa tekad ingin berjumpa Syafiq Rizal.Telah banyak kali Marisa menelefon Syafiq Rizal tetapi lelaki itu tidak menjawab panggilan telefon dari Marisa.



Good Morning Cik Marisa ,ada apa-apa yang boleh saya bantu?” Tanya Rose setiausaha Syafiq Rizal.

Morning... Encik Rizal ada tak Rose?Saya nak jumpa dia kejap,”

Sorry Cik Marisa... Encik Rizal tak ada dalam minggu ni.Dia ada meeting di Pulau Langkawi.” Senyum Rose.

I see,thank you Rose.” Marisa beredar dari situ.

Rizal ni pergi Langkawi tak beritahu aku.Pergi diam-diam macam tu je sampai hati buat aku macam ni,ngomel Marisa.Marisa merancang ingin melawat Datin Fauziah dan bertanya khabar pada wanita itu.Sampai sahaja di rumah Datin Fauziah Marisa ternampak Datin Fauziah sedang menyiram pokok bunga di halaman rumah.

“Assalamualaikum aunty.Rindu Marisa dekat aunty.” Senyum Marisa lalu memeluk Datin Fauziah.

“Waalaikumussalam Marisa Alhamdulillah khabar baik.Marisa datang ni nak jumpa Rizal ke?Rizal tak ada,dia pergi honeymoon.Minggu depan baru dia balik,”

“Rizal pergi honeymoon aunty?Honeymoon dekat mana?” Marisa mengerut dahinya.

“Iyee... dekat Pulau Langkawi.Kalau Marisa nak chocolate murah-murah suruh Rizal belikan dekat sana.” Senyum Datin Fauziah pada Marisa.

“Itulah kat sana kan murah aunty.Marisa datang sini nak melawat aunty,uncle Kamal mana?”

“Bagus la tu lagi pun aunty bosan ni.Boleh aunty ajak Marisa bersembang,uncle Kamal keluar jumpa kawan dia kejap.Mari masuk,aunty buatkan air,”

Marisa mengekori Datin Fauziah,didalam fikirannya ligat memikirkan hal Syafiq Rizal.Rizal pergi meeting ke honeymoon sebenarnya?Macam mana aunty Fauziah cakap Rizal honeymoon di Langkawi,padahal tadi di office Rose cakap Rizal pergi meeting di Langkawi?Macam ada yang tak kena dengan Rizal.Ngomel Marisa didalam hati.

Ketika menunggu Datin Fauziah membuat air didapur,Marisa menghantar SMS kepada Mona.
                                     Weh Mona aku nak pegi Langkawi ada hal skit,kalau kau takut tinggal sorang kau pegi rumah Sofie ye…
Selepas 5 minit Mona membalas
                         Ehh kau pegi sne wat ape ??yelah nanti aku bagitahu Sofie pegi sne jgn lupa blikan coklat utk aku yee!!
Marisa tersenyum melihat SMS dari Mona sebenarnya memang dia ada hal yang sangat penting.Marisa mahu berjumpa dengan Syafiq Rizal di Pulau Langkawi dan ingin menyiasat apa sebenarnya yang telah berlaku, meeting atau honeymoon.

“Lia petang ni jom kita pergi makan KFC nak?Saya lapar KFC pula.” Ajak Syafiq Rizal.

“Makan KFC?Dekat mana?”

“Dekat pekan la.Apa awak ingat dekat Pulau Langkawi ni tak ada KFC ke.” Seloroh Syafiq Rizal.

“Ehh saya tak cakap pun macam tu okey.” Muncung Nur Alia.

“Soalan yang awak tanya saya tu macam fikir Pualu Langkawi ni tak ada KFC je,”

“Mana ada la.Tok Piah ikut tak?”

“Tok Piah tak nak ikut.Kejap lagi saya belikan satu kotak KFC je dekat tok.” Ujar Syafiq Rizal.

“Okey,”

“Awak pergi la bersiap.” Arah Syafiq Rizal kepada isterinya.

“Awal lagi la Rizal,”

“Awal apa Alia.Dah pukul 5.00 petang dah ni.Nanti kalau kita balik lepas maghrib,bising pula Tok Piah.Saya yang teruk kena bebel.” Kata Syafiq Rizal.Dia sudah kenal dengan perangai Tok Piah.

“Yelah... yelah kejap saya pergi tukar baju.” Nur Alia bergegas menukar pakaiannya.
Syafiq Rizal hanya tersenyum melihat isterinya yang kelam kabut itu.Dia keluar untuk mengambil angin sementara menunggu Nur Alia bersiap.

“Jom awak.” Nur Alia mendapatkan suaminya di luar rumah Tok Piah.
Lama Syafiq Rizal merenung wajah Nur Alia.Syafiq Rizal mengerutkan dahinya. Boleh tahan juga minah ni tanpa make up.Natural beauty pula aku tengok isteri aku ni.Puji Syafiq Rizal di dalam hati.

Hello Encik Syafiq Rizal?Apa yang awak tengok hah?” Nur Alia melambai-lambai tangan di hadapan muka suaminya.

“Hah ye... ye... jom kita pergi.” Syafiq Rizal tersedar dari lamunannya.Mereka menuju ke Restoran KFC berdekatan pekan yang berada di Pulau Langkawi.

“Awak nak order set apa Lia?”

“Hmm saya nak set Snack plate jelah Rizal.” Ujar Nur Alia.

“Okey kejap eh.” Syafiq Rizal pergi ke kaunter.
Nur Alia membelek telefon bimbit di tangannya.Syafiq Rizal datang bersama dulang berisi dua set Snack Plate.

“Kejap saya ambilkan sos.” Nur Alia terkebil-kebil melihat gelagat suaminya itu.Kenapa dia ni.Kelam kabut semacam je aku tengok.Hyperactive la pula hari ni.Selalunya tak pula dia layan aku macam ni.Mood stabil agaknya hari ni.

“Awak nak sos apa Lia?Sok cili?Sos tomato?Sos Thai?” Tanya Syafiq Rizal memandang Nur Alia.

“Apa-apa pun boleh Rizal,”

“Okey jom kita makan.Saya dah lama tak makan KFC.” Berselera Syafiq Rizal menjamah ayam KFC itu.Nur Alia melopong memandang suaminya dihadapan.

“Awak lapar ye Rizal?Tadi masa meeting di Cenang awak tak makan?” Nur Alia kesian melihat Syafiq Rizal seperti orang sedang kelaparan.

“Hehe.A ah saya tak makan tadi Lia.Tak sempat la,”

“Patut la awak lapar sangat.Kesian pula tengok awak setiap hari pergi meeting tu Rizal.Kalau awak penat,rehat la dekat rumah.Bagi saya ganti tempat awak pergi meeting tu.” Senyum Nur Alia.Dia kesian melihat suaminya itu terlalu rajin bekerja.Kadang-kadang makan pun tidak sempat.

“Ehh tak apa la Lia.Saya dah biasa macam ni.Lagipun meeting tu bukan lama sangat.Dalam sehari tu mungkin 2 or 3 jam je meeting.Paling lama pun 4 jam,”

“Habis tu yang awak balik lambat kadang-kadang tu kenapa?Ooo awak pergi jumpa awek ye?Entah-entah pergi mengorat awek mat saleh dekat pantai cenang tu.Orang laki ni pantang nampak perempuan seksi.Nanti mula la mata tu gatal.” Selamba Nur Alia berkata kepada suaminya.

“Oit kadang-kadang saya sampai rumah lambat sebab saya bersembang dengan kawan-kawan saya la.Dari saya mengorat awek mat saleh seksi yang bersidai di pantai cenang tu,lebih baik saya mengorat awak yang seksi ni dekat rumah Tok Piah.” Seloroh Syafiq Rizal sambil menjamah ayam KFC.

“Huh?Eleh iye la tu…”

“Iye la.Kenapa awak jealous ke kalau saya mengorat awek mat saleh dekat pantai cenang tu?” Sengih Syafiq Rizal memandang isterinya.

Jealous?Tolong sikit ye.Kalau awak boleh mengorat awek mat saleh tu,saya pun boleh je nak mengorat mat saleh yang handsome dekat Pulau Langkawi ni.Nasib baik tak ada pelancong muka macam Lee Min Ho.Kalau ada,memang saya tak lekat kat rumah dah.Setiap hari keluar dengan dia.” Selamba Nur Alia bercerita.

“Huh?Lee Ming Hoho apa awak cakap tadi?Nama apek cina mana awak sebut tu Lia.Pelik-pelik la awak ni,”

“Amboi sedap mulut je cakap apek cina eh.Lee Min Ho tu artis Korea la!Susah betul cakap dengan orang yang tak kenal artis Korea ni.” Cebik Nur Alia.

 “Ya Allah,artis Korea ke.Orang sekarang gila artis Korea betul la.K-Pop la katakan.Lia,lepas ni awak nak pergi mana-mana tak?”

“Saya tak pergi mana dah kut.Kita balik rumah terus la.Nanti Tok Piah marah pula kalau balik lambat.Lagipun dah nak dekat Maghrib ni.” Nur Alia mengerling jam tangannnya.

“Okey kita balik terus,”

“Awak makan satu ketul lagi ayam saya ni.Saya dah kenyang la.” Nur Alia memberi satu ketul ayam kepada Syafiq Rizal.

“Laa... kenapa pula?Awak makan la Lia.Perut saya dah penuh ni,”

“Makan la.Membazir je kalau tak makan.” Senyum Nur Alia.

“Iyelah...”

“Awak dah beli KFC untuk Tok Piah?” Tanya Nur Alia.

“Oh belum lagi la Lia.Kejap lagi kita beli ye.Saya nak pergi basuh tangan kejap.” Nur Alia melihat suaminya itu pergi ke tempat basuh tangan.Nur Alia pelik melihat perangai suaminya itu.

“Awak tak nak basuh tangan ke Lia?Nak tolong saya basuhkan tangan awak tu?” Perli Syafiq Rizal.


“Huh?Saya nak pergi basuh la ni.” Nur Alia bangun dari situ lalu pergi membasuh tangannya.Setelah Syafiq Rizal membeli KFC untuk Tok Piah,mereka pulang ke rumah semula.

No comments:

Post a Comment