Tuesday 9 June 2015

NOVEL : Mr & Mrs EGO(BAB 39)


BAB 39
Sampai sahaja dirumah, Nur Alia meluru masuk kedalam biliknya.Sejak tinggal di rumah sendiri dia cepat bosan dengan keadaan di dalam rumah itu.Dulu sebelum berpindah jika Nur Alia pulang dari pejabat pasti dia akan bersembang dengan mamanya.Sekarang sudah 

lain jadinya.Apabila dia dan Syafiq Rizal pulang kerumah mereka akan masuk bilik masing-masing dan membuat hal sendiri.Keesokkan harinya mereka keluar pergi bekerja.Hanya hujung minggu sahaja dapat mereka meluangkan masa bersama.Tetapi ikut keadaan juga kerana kadang-kadang  Syafiq Rizal terpaksa meninggalkan Nur Alia untuk pergi outstation.
Bosannya… hmm telefon mama kejap la rindu pula pada mama dan abah.Nur Alia mengambil telefon bimbitnya lalu menelefon Puan Lisa.

 “Assalamualaikum.Mama buat apa tu?” Mesra Nur Alia.

 “Waalaikumussalam Lia.Mama ada di butik ni kenapa Alia telefon mama,”

“Yeke.Kak Aisya ada situ sekali tak mama?Kirim salam pada dia ye.Lia telefon sebab Lia rindu dekat mama dan abah.” Sayu Nur Alia.

“Mama pun rindu Lia juga… Lia dan Rizal sihat?Nanti ajak Rizal datang rumah mama boleh lepaskan rindu,”

 “Alhamdulillah kami sihat.InshaAllah mama nanti Lia datang sana ye.Alamak mama!”

“Nanti datang melawat mama dan abah dekat sini.Kenapa Lia?Lia okey ke?” Cemas Puan Lisa.

“Bateri handphone Lia dah nak habis, Lia nak cas kejap… kejap eh mama,”

“Ya Allah mama ingat apa la yang Lia kelam kabut sangat tadi.Lia pergi cas dulu, nanti telefon mama lain.Lagipun mama nak check stok barang kejap.Nanti kirim salam pada Rizal ye sayang.Assalamualaikum,”

“Okey mama waalaikumussalam.” Nur Alia menamatkan panggilan.

Kacau betul la bateri ni.Aku baru je nak bergayut dengan mama.Ini la masalahnya dengan handphone  BlackBerry mesti bateri cepat habis.Nama je smartphone tapi bateri hampeh!Tapi best jugak sebenarnya pakai  BlackBerry ni walaupun bateri cepat habis.Bebel Nur Alia sambil mencari charger handphonenya.

Selepas Nur Alia mengecas handphone,dia duduk termenung diatas katil seperti orang bingung.Nur Alia mencari sesuatu didalam bilik untuk melepaskan bosannya.Mata Nur Alia tertumpu pada kamera DSLR miliknya.Dia mengambil kamera tersebut lalu melihat gambar didalam kamera itu.

Cantik Pulau Langkawi ni,kalau ada rezeki aku nak pergi sana lagi bawa mama dan abah pula.Senyum Nur Alia melihat gambar yang diambil ketika berada di Pulau Langkawi.Sedang dia leka melihat gambar, ada satu gambar membuatkan hati Nur Alia kembali panas.Gambar Syafiq Rizal dan Nur Alia semasa di Dataran Lang.
Kenapa aku panas hati eh bila tengok gambar ni?Mungkin sebab aku sakit hati tengok Rizal dan Marisa di kedai Body Shop tadi ke?Syafiq Rizal… kenapa kau perlu hadir dalam hidup aku.Tak sangka aku akan dapat jumpa kau lagi abang Riz.Aku ingat lepas habis persekolahan aku tak akan jumpa kau lagi.Tapi lain pula jadinya sekarang.Tup… tup… aku jadi isteri kau.Macam dalam mimpi kan?macam drama pun ada.Tetapi ini semua realiti.Aku mengaku dulu aku pernah suka dan ada hati pada kau Syafiq Rizal.Tapi siapa la aku ni bagi kau.Kau seorang abang senior yang sangat diminati oleh kalangan pelajar perempuan di sekolah dulu.Aku pula bukan la seorang yang lemah lembut,manja,pandai mengambil hati seperti perempuan yang lain.Mana mungkin kau akan suka dan jatuh hati pada aku.Sekarang aku terikat dengan kau Syafiq Rizal.Aku di antara suka atau sayang pada kau.Aku sendiri tidak tahu perasaan aku sekarang.Lebih baik aku biarkan sahaja perasaan suka ini.Aku akan hidupkan kembali perasaan suka ini seperti aku suka pada kau di zaman persekolahan dulu.Kata orang bila kita suka seseorang tu mungkin nanti akan timbul perasaan sayang.Ya… aku mengaku memang aku sayangkan kau Syafiq Rizal.Tetapi lebih baik aku hanya pendamkan sahaja.Aku takut perasaan sayang ini hanya sia-sia disebabkan kau masih lagi sayangkan Marisa,bekas tunang kau itu.Aku tidak mahu cinta aku tidak dibalas untuk kali kedua.Biarlah aku pendamkan sahaja rasa sayang aku ini pada kau Syafiq Rizal.Biar aku hanya suka dari aku sayang pada kau.Aku tidak mahu kecewa lagi.
Nur Alia merenung gambar Syafiq Rizal.Tiba-tiba air mata Nur Alia menitis kerana menahan perasaannya.Syafiq Rizal tidak tahu bahawa Nur Alia menyimpan perasaan padanya sejak di bangku sekolah lagi.Nur Alia juga sebenarnya tidak tahu bahawa Syafiq Rizal juga menyimpan perasaan pada Nur Alia sejak di bangku sekolah.Mereka masing-masing mempunyai rasa yang sama cuma mereka takut untuk mengakuinya.

Tiba-tiba pintu bilik Nur Alia terbuka,kelihatan Syafiq Rizal disitu. “Lia awak ada nampak tak T-shirt saya?Ehh awak menangis ke Lia?” Syafiq Rizal meluru kearah isterinya.Pantas Nur Alia menyeka air matanya.

“Saya rindukan mama dan abah.” Tipu Nur Alia.

“Laa… kenapa tak beritahu saya awal-awal.Awak pergi bersiap.Lepas Maghrib kita pergi melawat mama dan abah okey.” Senyum Syafiq Rizal memandang wajah isterinya.

“Lain kali jela Rizal.Mesti awak penat kan.Pergi la berehat dulu,awak tu baru je balik dari Melaka,”

“Tak apa la Lia.Saya tak penat pun.Kejap lagi kita pergi ye.” Senyum Syafiq Rizal sambil memegang bahu isterinya.

“Okey,awak pergi la mandi dulu,”


Syafiq Rizal hanya mengangguk lalu keluar dari bilik Nur Alia.Nur Alia melepaskan satu keluhan. Why you so caring about me Syafiq Rizal,why… Ngomel hati Nur Alia.Nur Alia melangkah lemah menuju ke bilik air untuk membersihkan dirinya.

No comments:

Post a Comment