Wednesday 10 June 2015

NOVEL : Mr & Mrs EGO(BAB 59)


BAB 59
“Assalamualaikum mama… ” Nur Alia memberi salam.

“Waalaikumussalam Lia mari masuk.Siapa ni?” Puan Lisa mengerut dahi melihat Amirul Fahmi disebelah Nur Alia.

“Ni kawan Lia,Amirul Fahmi.” Amirul Fahmi menyalam Puan Lisa sambil tersenyum.

“Oh mari masuk Fahmi jangan malu-malu ye.Ingatkan Lia datang sorang je.Mama tak masak la hari ni.” Bebel Puan Lisa kepada Nur Alia.Dia melihat Amirul Fahmi sambil tersenyum.

“Terima kasih…” Kata Amirul Fahmi.

“Lia datang kejap je mama.Nanti Lia datang bawa Fahmi lagi okey.Abah mana mama?Lia tak nampak pun,”

“Abah keluar kejap.Lia ni kad jemputan reunion tu,”

Reunion pelajar Sekolah Menengah Sultan Ibrahim rupanya…” Nur Alia membaca kad jemputan itu.

“Fahmi duduk kejap ye makcik buatkan air.” Ujar Puan Lisa kepada Amirul Fahmi sambil menarik tangan Nur Alia pergi ke dapur.

“Lia mama nak tanya sikit,”

“Tanya apa mama?” Nur Alia mengerutkan dahinya.Dia menyimpan semula kad jemputan didalam sampul.

“Kamu dengan Fahmi ada apa-apa ke?” Sengih Puan Lisa memandang anak tunggalnya.

“Ya Allah mama… Lia dengan Fahmi kawan je,”

“Mama tengok baik budak tu,sesuai jugak dengan Lia.” Senyum Puan Lisa.

“Lia pun mengaku Fahmi memang baik,tapi Lia masih lagi isteri Rizal…”

“Kalau Rizal lepas kan Lia,Lia nak bersama dengan Fahmi?Kalau Lia nak kahwin dengan Fahmi mama setuju.” Puan Lisa menyakat Nur Alia disebelahnya.

“Mama…” Nur Alia tidak tahu lagi apa yang ingin dia berkata kepada Puan Lisa.

“Bawa air ni, jamu dekat Fahmi.” Puan Lisa memberikan dulang berisi segelas Fresh Orange pada Nur Alia.Nur Alia membawa dulang itu pergi ke ruangtamu.Puan Lisa mengekori Nur Alia.

“Jemput minum Fahmi… ”

“Terima kasih Lia.” Ujar Amirul Fahmi memandang Nur Alia.

“Mama lepas ni Lia nak balik ke butik sebab nak tolong kak Aisya.Banyak sangat kerja dekat sana.Nanti Lia datang rumah mama lagi ye,”

“Iyelah… pintu rumah mama ni sentiasa terbuka Lia.” Senyum Puan Lisa memandang Amirul Fahmi.Nur Alia yang berada disebelah Puan Lisa mengangkat kening pada Puan Lisa apabila Puan Lisa berkata begitu sambil memandang Amirul Fahmi.

“Makcik saya balik dulu ye…” Sopan Amirul Fahmi tersenyum mesra memandang Puan Lisa.

“Iye… nanti ada masa datang lagi rumah makcik.Drive elok-elok.” Senyum Puan Lisa.

“Lia balik dulu,nanti kirim salam abah tau mama.” Nur Alia memeluk Puan Lisa.

“Jaga diri Lia,oh ye Fahmi nanti tolong tengokkan Lia ni ye,”

“InshaAllah makcik…” Senyum Amirul fahmi.

“Mamaaa....” Nur Alia membisik kepada Puan Lisa.

“Ehh cepat Lia.Tu Fahmi dah lama tunggu tu.” Sengih Puan Lisa memandang Nur Alia yang sudah muncung.

“Baik mama awak Lia,macam awak jugak.” Kata Amirul Fahmi sedang memandu.

Thanks Fahmi.Mama saya tu peramah sikit orangnya.” Senyum Nur Alia sambil membelek kad jemputan reunion.

Reunion eh?Bila?” Tanya Amirul Fahmi melihat kad jemputan itu ditangan Nur Alia.

“A ah… malam esok Fahmi.”Nur Alia melepaskan satu keluhan.

“Awak macam tak happy je?”

“Saya ada dua masalah sekarang…”

“Masalah apa tu?”Amirul Fahmi mengerutkan dahinya memandang Nur Alia sedikit gelisah.

Firstly,baju saya tak beli lagi,mesti ramai yang pakai baju yang cantik-cantik malam reunion esok.Kalau reunion ni minggu depan,saya sempat lagi nak pergi survey baju dan beli.Sekarang masa dah terlalu suntuk.Secondly,saya nak kena cari pasangan saya untuk pergi malam reunion esok.Mana saya nak cari pasangan untuk saya.Memang saya sorang jela pergi esok,”

“Masalah kecil je tu Lia.Okey meh sini saya tolong awak selesaikan ye.Fasal baju awak tu kita pergi beli sekarang jugak.Saya sanggup tunggu awak sampai malam untuk pergi survey semua kedai baju yang awak suka.Masalah kedua pasangan awak tu.Saya boleh temankan awak esok.Itu pun kalau awak sudi?” Senyum Amirul Fahmi  melihat Nur Alia disebelahnya.

Aik cepatnya dia berfikir.Aku baru je beritahu masalah aku,dia dah bagi jawapan.Cepat dan tangkas Fahmi ni berfikir ye.Ngomel hati Nur Alia.

“Err serius ke?” Nur Alia terkejut dengan kata-kata Amirul Fahmi itu.

“Saya serius laaa… apa awak ingat saya ni main-main ke?”

“Oh okey.Kalau macam tu kita pergi cari baju awak sekali la nanti.By the way Fahmi,thanks sebab tolong saya.” Senyum Nur Alia.

No problem Lia... untuk awak,saya sanggup.” Amirul Fahmi tersenyum mesra memandang Nur Alia.

Nur Alia terkesima dengan Amirul Fahmi.Nur Alia pelik dengan perangai Amirul fahmi terhadapnya sejak dua menjak ini.Dia tidak mahu berfikir yang bukan-bukan.Mungkin Amirul Fahmi menolongnya sebab mereka adalah kawan sahaja.Tidak lebih dari itu.

Nur Alia sedang sibuk bersiap untuk pergi ke majlis perjumpaan pelajar Sekolah Menengah Sultan Ibrahim di Hotel Concorde Shah Alam.Nur Alia teruja untuk bertemu kembali dengan rakan sekolahnya.Pasti semua sudah berumah tangga dan mempunyai anak.Nur Alia memakai baju kurung moden berwarna Turquoise dan tudung menutupi rambutnya.Nur Alia ingin kelihatan anggun tetapi simple.Nur Alia membelek mukanya di cermin.Dia memakai alat solek untuk menceriakan wajahnya.Jarang sekali Nur Alia memakai alat solek.Jika dia mempunyai majlis untuk dihadiri,baru Nur Alia memakai alat solek.Tiba-tiba ada seseorang menghantar SMS padanya.
                                         Awak dah siap?saya dah ada dekat luar rumah ni
Nur Alia membalas SMS amirul Fahmi,
                                                               Saya dah siap… kejap eh
Awal betul Fahmi datang.Dia pula yang teruja.Nur Alia tersenyum membaca SMS yang dihantar oleh Amirul Fahmi.Nur Alia bergegas menuju ke ruangtamu.

“Amboi cantiknya… Ni nak pergi reunion ke nak pergi dating?” Tegur Aisya kepada Nur Alia yang sedang memakai kasut.

“Pergi reunion la akak.Kalau pergi dating,Lia tak bersiap macam ni.Pergi dating pakai simple je.Lia pergi dulu ye kak,duduk baik-baik dekat rumah ni tau!” Senyum Nur Alia.

“Iyelah hati-hati tau Lia,”

“Okey akak bye!” Nur Alia bergegas menuju ke kereta Amirul Fahmi.Apabila Amirul Fahmi ternampak Nur Alia sudah keluar dari rumah, Amirul Fahmi terus keluar dari kereta mendapatkan Nur Alia.

“Cantik awak hari ni…” Bisik Amirul Fahmi.Dia terkesima melihat Nur Alia dihadapannya.

Thanks.Awak pun apa kurangnya handsome.Smart awak pakai Tuxedo.” Senyum Nur Alia.Dia tidak menyangka Amirul Fahmi begitu segak pada malam itu.

So malam ni kita kena pura-pura jadi pasangan kekasih la ye.” Ujar Amirul Fahmi.Nur Alia yang berada disebelah Amirul Fahmi tersipu malu.

“Lebih kurang macam tu la,”

“Kalau la awak jadi kekasih saya untuk selamanya,kan best.Ini cuma malam ni je awak jadi kekasih saya.” Seloroh Amirul Fahmi yang sedang memandu.

Tett!Aku dah agak mesti ayat tu akan terkeluar dari mulut Fahmi.Patut la selama ni dia baik sangat dengan aku.Tapi tak mungkin lah.Aku je kut yang perasan.Dah la malas nak fikir.Aku nak fikir malam ni aku nak jumpa semua kawan-kawan aku masa sekolah menengah dulu.Rindu sangat!Ngomel hati Nur Alia.

“Err awak nak ke jadi kekasih saya?Kalau saya tak nak macam mana Fahmi?” Nur Alia mengusik Amirul Fahmi.

“Wooo kalau awak tolak cinta saya,confirm saya mandi tak basah,makan tak kenyang,tidur tak lena,berak tak boleh.Sebab fikirkan awak je.” Sengih Amirul Fahmi.

“Hah berak tak boleh?Haha!Sampai kena buasir la ye?Macam-macam la awak ni Fahmi,”

“Hehe, just kidding Lia.Jom kita dah sampai.Ramai juga yang datang malam ni ye.” Amirul Fahmi keluar dari kereta lalu membuka pintu untuk Nur Alia.

“Mari Lia…” Ajak Amirul Fahmi kepada Nur Alia.Mereka berjalan menuju ke dalam dewan.Ramai pasangan yang berada didalam dewan itu.Mungkin mereka rakan Nur Alia semasa di sekolah dahulu.Ada yang datang bersama suami,ada yang datang bersama tunang,ada yang datang bersama kekasih,ada juga yang datang bersama kawan.Setiap seorang dari mereka mempunyai pasangan masing-masing.Kedengaran lagu Sedetik Lebih dari Anuar Zain di dalam dewan itu.Nur Alia teruja kerana bertemu semula dengan rakan sekelasnya ketika di sekolah menengah,rancak mereka berbual.

Nur Alia memperkenalkan Amirul Fahmi kepada rakan-rakannya.Amirul Fahmi tersenyum manis.Nur Alia baru perasan bahawa reunion itu juga dihadiri oleh semua bekas pelajar Sekolah Menengah Sultan Ibrahim.Kelihatan senior Nur Alia juga berada disitu.Ketika ramai orang sedang teruja bertemu dengan rakan lama,tiba-tiba Nur Alia seperti ternampak kelibat Syafiq Rizal bersama pasangannya.

Syafiq Rizal seperti mencari seseorang,lalu matanya ternampak Nur Alia disitu.Mata Nur Alia dan Syafiq Rizal bertaut.Pantas Nur Alia menepis pandangan itu lalu mengajak Amirul Fahmi bertemu dengan rakannya yang lain.

Nur Alia tersenyum mesra disamping Amirul Fahmi.Ramai rakan Nur Alia memujinya dan juga Amirul Fahmi.Mereka nampak sepadan bila bersama.Nur Alia hanya tersenyum dengan pujian itu.Kadang-kadang mereka ketawa bersama mendengar usikan dari rakan Nur Alia.Dari jauh Syafiq Rizal memerhati gelagat Nur Alia dan Amirul Fami.Hatinya menjadi panas apabila melihat mereka berdua begitu mesra.Ingin sahaja Syafiq Rizal pergi menumbuk muka Amirul Fahmi dan menarik Nur Alia keluar dari dewan.Dia mahu membawa isterinya jauh dari orang ramai.Tetapi itu mustahil untuk Syafiq Rizal mahu membuat begitu.

“Hoi kau pandang siapa?Kau nampak Lia eh?” Tegur Mona disisi Syafiq Rizal.

“Yup,aku nampak dia…” Jawab Syafiq Rizal.Mata dia meliar memandang Nur Alia.Dia sangat rindukan isterinya itu.

“Dia datang dengan siapa?”

“Dengan Fahmi.” Laju mulut Syafiq Rizal menyebut nama Amirul Fahmi.

“Hah?Fahmi?Biar betul.” Mona memanjangkan lehernya mencari kelibat Amirul Fahmi dan Nur Alia.

“Jom…” Ajak Syafiq Rizal.

“Ehh kau nak bawa aku pergi mana ni.” Mona ikut sahaja kehendak Syafiq Rizal.Syafiq Rizal menuju ke arah Nur Alia yang sedang bersembang dengan rakan kelasnya.

“Hai Lia…” Bisik Syafiq Rizal ditelinga Nur Alia.Nur Alia terkejut lalu menoleh melihat Syafiq Rizal dan Mona disisinya.

“Err hai…” Nur Alia terkesima melihat Syafiq Rizal yang berada dihadapannya. ‘Handsome’ sempat lagi hati Nur Alia memuji suaminya itu.Sudah lama Nur Alia tidak bertemu dengan Syafiq Rizal banyak perubahan pada Syafiq Rizal.Dulu muka Syafiq Rizal tiada misai dan janggut sekarang kelihatan misai dan sedikit janggut didagunya.Penampilan Syafiq Rizal juga kelihatan matang dan mukanya nampak tenang.

“Sorang je?” Tanya Syafiq Rizal memandang Nur Alia tanpa jemu.

“Tak… Fahmi pergi ambil makanan kejap.” Ujar Nur Alia.Dia seperti tidak percaya akan bertemu dengan Syafiq Rizal.Mata Nur Alia melihat Mona disebelah Syafiq Rizal yang sedang tersenyum melihat Nur Alia.

Dasar playboy eh mamat ni.Dulu Marisa sekarang ni siapa pula?Ehh kejap,macam aku pernah tengok muka perempuan ni.Oh ye aku pernah jumpa diorang makan dekat kedai makan hari tu.Ini memang confirm awek baru dia!Ngomel hati Nur Alia.

Sorry I have to go.Saya nak jumpa kawan saya yang lain.Excuse me.” Nur Alia meminta diri.Dia tidak sanggup berdepan dengan Syafiq Rizal.

“Kejap Lia.” Syafiq Rizal menarik tangan Nur Alia dan membuat isyarat pada Mona supaya memberi peluang untuk mereka bercakap.

“Oh I nak pergi toilet kejap.Korang bersembang la dulu ye.” Senyum Mona sambil berlalu meninggalkan Syafiq Rizal dan Nur Alia disitu.

“Lia sihat?”

“Yup.” Sepatah Nur Alia menjawab.Jantungnya berdegup kencang ketika itu.

“Mana Lia pergi.Semua tempat abang cari Lia… ” Perlahan suara Syafiq Rizal.

“Huh?Awak tak payah nak susahkan diri awak untuk cari saya lagi.Anggap je kita tak pernah kenal,”

“Lia jangan buat abang macam ni.Abang rindukan Lia.Maafkan abang sayang…” Syafiq Rizal melihat mata Nur Alia sambil berharap Nur Alia kembali padanya.

“Tak,awak tipu.Tepi saya nak lalu… ” Nur Alia ingin berlalu tetapi Syafiq Rizal menghalang laluan Nur Alia.Nur Alia terlalu rapat dengan Syafiq Rizal ketika itu.Kehangatan badan Syafiq Rizal membuatkan Nur Alia menjadi gelabah.

Let me go!” Tegas suara Nur Alia tetapi perlahan.Dia tidak mahu orang disekeliling perasan.

No… abang tak akan lepaskan Lia.Abang tahu Lia masih tunggu abang kan?Tu gelang yang abang bagi masa kita di Langkawi.Lia masih lagi pakai gelang tu.Kalau betul Lia dah lupakan abang Lia akan buang segala kenangan kita.” Syafiq Rizal memegang tangan isterinya lalu menunjukkan gelang yang diberi oleh Syafiq Rizal masih ada di pergelangan tangan Nur Alia.

“Kalau awak tak lepaskan.Saya jerit!” Ugut Nur Alia.Syafiq Rizal tidak mahu menimbulkan kekecohan disitu.Syafiq Rizal melepaskan isterinya dan memberi laluan pada Nur Alia untuk berlalu dari situ.

Mona ternampak Nur Alia bergegas meninggalkan Syafiq Rizal berseorangan lalu Mona pergi mendapatkan Syafiq Rizal “How?Dah dapat dia?” Tanya Mona kepada Syafiq Rizal.

“Hampir-hampir.Dia terlalu degil dan ego.Tapi aku pasti Alia rindu dan sayangkan aku Mona.” Senyum Syafiq Rizal.Dia pasti Nur Alia masih tidak boleh lupakan dirinya.

Good…” Jawab Mona sambil tersenyum.Ketika Syafiq Rizal memandang Nur Alia yang berlalu dari situ, seseorang rakan karibnya ketika di sekolah menegur Syafiq Rizal.

 “Hoi Riz!” Jerit Bob rakan sekolah Syafiq Rizal.

“Ehh Bob!” Syafiq Rizal menepuk bahu Bob sambil rancak bersembang.

Nur Alia mencari Amirul Fahmi.Di dalam hati Nur Alia tidak keruan apabila bertemu dengan suaminya tadi.Hatinya rasa rindu pada Syafiq Rizal,tetapi rasa benci juga ada pada suaminya itu.Nur Alia melihat gelang di pergelangan tangannya yang diberi oleh Syafiq Rizal pada Nur Alia. Dia ingin membuka gelang tersebut,tetapi gagal.Nur Alia menarik-narik gelang itu sehingga berbekas tangan Nur Alia kerana terlalu kuat dia menarik gelang itu.Tetapi masih juga tidak boleh dibuka.

“Lia apa awak buat ni?” Tegur Amirul Fahmi memandang tangan Nur Alia.

“Saya nak buka gelang ni Fahmi.” Keadaan Nur Alia tidak tentu arah.Mungkin dia marah pada Syafiq Rizal sehingga dia menarik-narik gelang yang diberi pada Syafiq Rizal itu.

“Awak kalau nak buka gelang tu jangan la rentap.Nanti luka tangan awak.Cuba bawa bertenang sikit.Tapi kenapa awak nak buka gelang tu?Dah cantik saya tengok awak pakai gelang tu.” Senyum Amirul Fahmi.Dia tidak tahu bahawa tadi Nur Alia bertemu dengan Syafiq Rizal.

“Fahmi jom kita balik,saya rasa tak sihat pula.” Ajak Nur Alia,dia tidak mahu lagi berada di dalam dewan itu dia tidak mahu bertemu dengan Syafiq Rizal lagi.


“Okey jom saya hantar awak balik.Nanti awak rehat dekat rumah ye.” Kata Amirul Fahmi kepada Nur Alia.Mereka berjalan keluar dari dewan itu.Syafiq Rizal ternampak Amirul Fahmi bersama Nur Alia meluru keluar dari dewan.Dia melihat mereka sehingga kelibat Amirul Fahmi dan Nur Alia hilang  dari pandangan Syafiq Rizal.Di dalam hati Syafiq Rizal berasa sangat cemburu pada Amirul Fahmi.

No comments:

Post a Comment